met 45 kilometer per uur Elektrische fietsen behoren inmiddels tot ons dagelijkse staatbeeld. De speed pedelec, die wat tandjes harder kan, nog niet. Toch komen er steeds meer. Dit betekent weer een extra weggebruiker om als wegbeheerder rekening mee te houden. Fietser Karina Dekker nodigt beleidsmedewerker Kees Slabbekoorn uit. 12 Bij een speed pedelec kun je met zelf flink meetrappen snelheden van 45 kilometer per uur halen. Om die reden hebben ze een geel brommerplaatje en moet de fietser een speciaal ontworpen helm dragen. Als er geen verplicht fiets-/ bromfietspad is, fietsen ze tussen het overige verkeer. Topsnelheid "En dat zorgt soms voor het nodige onbegrip", merkt Karina Dekker (51) uit Aagtekerke op. Zij fietst vier keer per week van Aagtekerke naar Goes waar ze planner is bij ZorgThuis Borsele van SVRZ. "Ik fiets ongeveer 60 minuten over die 36 kilometer. Het ligt een beetje aan de drukte. Je kunt natuurlijk niet altijd met 30 door de stad scheuren. Mijn topsnelheid was 48,5 kilometer van een viaduct af. Fietsen is fijn, het is goed voor je én thuis hebben we een auto minder. Soms krijg je wel verwensingen naar je hoofd omdat je je tussen het gemotoriseerd verkeer begeeft. Ik hoop dat mensen daar meer begrip voor krijgen." Willen en bieden Kees ziet ook de opkomst van verschillende soorten fietsen. "Op onze wegen moeten zij concurreren met vrachtwagens, auto's, bussen, tractoren, voetgangers en soms zelfs met vee. We proberen al die belangen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en de balans te vinden in wat zij willen en wat wij kunnen bieden. Het kan gebeuren dat we dingen doen die een andere gebruiker minder leuk vindt." Perfecte oplossing Als beleidsmaker heeft Kees met al deze gebruikers te maken. Daarnaast hebben richtlijnen en beleid vanuit het Rijk en de provincie invloed op het waterschapsbeleid. "We hebben bovendien te maken met gemeenten, want onze wegen gaan over in die van hen. Door alle verschillende weggebruikers is het moeilijk dé perfecte oplossing te bedenken. Samen met belanghebbenden bespreken we de best mogelijke oplossingen", vertelt Kees. Fietssnelweg "Er komt meer bij kijken dan ik ooit had gedacht. Je moet zo veel stappen ondernemen voordat een fietspad er ligt", merkt Karina op. "Er wordt meer gemaaid en gesnoeid dan vroeger. Dat is al een belangrijke stap naar onze verkeersveiligheid. Maar wat zou het mooi zijn als we hier ook een fietssnelweg krijgen..." Een beest Zo ver is het nog niet. Wel nemen Kees en Karina een kijkje bij de Middelburgseweg. Dit fietspad gaat van 2,5 naar 3 meter breed. Dat geeft ruimte aan een extra fietser. Uitgerust met helm én rijbewijs waagt Kees een ritje op de pedelec. "Je bent zo vertrokken. Dat geeft echt een boost. De krachten die je voelt als je de 40 haalt en als je remt zijn onbeschrijfelijk. Ik snap wel dat dit beest de weg op moet." Hij snapt ook dat de 'pedelec-er' dat niet altijd als prettig ervaart. Kees: "Alle Zeeuwse wegbeheerders moeten hier samen iets van gaan vinden." Dat vindt Karina fijn om te horen: "Ik weet nog niet of ik altijd de weg op zal gaan. Ik riskeer misschien een boete, maar voel me niet altijd veilig tussen zwaar en snel verkeer. Ik zou ervoor tekenen om op het fietspad te mogen. Belangrijk is dat ik ver vooruit kijk. En ik houd er rekening mee dat anderen niet op mij rekenen." 13 door Danielle Steijn-Laing Fietsen Scheldestromen lente 2019 Karina Dekker nodigde onze beleidsmedewerker Kees Slabbekoorn uit voor een ervaringsritje op de Pedelec. Scheldestromen lente 2019

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2019 | | pagina 7