met 45 kilometer
per uur
Elektrische fietsen behoren
inmiddels tot ons dagelijkse
staatbeeld. De speed pedelec,
die wat tandjes harder kan,
nog niet. Toch komen er steeds
meer. Dit betekent weer een extra
weggebruiker om als wegbeheerder
rekening mee te houden.
Fietser Karina Dekker nodigt
beleidsmedewerker
Kees Slabbekoorn uit.
12
Bij een speed pedelec kun je met
zelf flink meetrappen snelheden
van 45 kilometer per uur halen.
Om die reden hebben ze een geel
brommerplaatje en moet de fietser
een speciaal ontworpen helm
dragen. Als er geen verplicht fiets-/
bromfietspad is, fietsen ze tussen het
overige verkeer.
Topsnelheid
"En dat zorgt soms voor het nodige
onbegrip", merkt Karina Dekker (51)
uit Aagtekerke op. Zij fietst vier keer
per week van Aagtekerke naar Goes
waar ze planner is bij ZorgThuis
Borsele van SVRZ. "Ik fiets ongeveer
60 minuten over die 36 kilometer.
Het ligt een beetje aan de drukte.
Je kunt natuurlijk niet altijd met
30 door de stad scheuren. Mijn
topsnelheid was 48,5 kilometer van
een viaduct af. Fietsen is fijn, het
is goed voor je én thuis hebben we
een auto minder. Soms krijg je wel
verwensingen naar je hoofd omdat
je je tussen het gemotoriseerd
verkeer begeeft. Ik hoop dat mensen
daar meer begrip voor krijgen."
Willen en bieden
Kees ziet ook de opkomst van
verschillende soorten fietsen.
"Op onze wegen moeten zij
concurreren met vrachtwagens,
auto's, bussen, tractoren,
voetgangers en soms zelfs met vee.
We proberen al die belangen zo goed
mogelijk op elkaar af te stemmen en
de balans te vinden in wat zij willen
en wat wij kunnen bieden. Het kan
gebeuren dat we dingen doen die
een andere gebruiker minder leuk
vindt."
Perfecte oplossing
Als beleidsmaker heeft Kees met al
deze gebruikers te maken. Daarnaast
hebben richtlijnen en beleid vanuit
het Rijk en de provincie invloed op
het waterschapsbeleid. "We hebben
bovendien te maken met gemeenten,
want onze wegen gaan over in die
van hen. Door alle verschillende
weggebruikers is het moeilijk dé
perfecte oplossing te bedenken.
Samen met belanghebbenden
bespreken we de best mogelijke
oplossingen", vertelt Kees.
Fietssnelweg
"Er komt meer bij kijken dan ik ooit
had gedacht. Je moet zo veel stappen
ondernemen voordat een fietspad
er ligt", merkt Karina op. "Er wordt
meer gemaaid en gesnoeid dan
vroeger. Dat is al een belangrijke
stap naar onze verkeersveiligheid.
Maar wat zou het mooi zijn als we
hier ook een fietssnelweg krijgen..."
Een beest
Zo ver is het nog niet. Wel nemen
Kees en Karina een kijkje bij de
Middelburgseweg. Dit fietspad gaat
van 2,5 naar 3 meter breed. Dat
geeft ruimte aan een extra fietser.
Uitgerust met helm én rijbewijs
waagt Kees een ritje op de pedelec.
"Je bent zo vertrokken. Dat geeft echt
een boost. De krachten die je voelt
als je de 40 haalt en als je remt zijn
onbeschrijfelijk. Ik snap wel dat dit
beest de weg op moet." Hij snapt ook
dat de 'pedelec-er' dat niet altijd als
prettig ervaart. Kees: "Alle Zeeuwse
wegbeheerders moeten hier samen
iets van gaan vinden." Dat vindt
Karina fijn om te horen: "Ik weet
nog niet of ik altijd de weg op zal
gaan. Ik riskeer misschien een boete,
maar voel me niet altijd veilig tussen
zwaar en snel verkeer. Ik zou ervoor
tekenen om op het fietspad te mogen.
Belangrijk is dat ik ver vooruit kijk.
En ik houd er rekening mee dat
anderen niet op mij rekenen."
13
door Danielle Steijn-Laing
Fietsen
Scheldestromen lente 2019
Karina Dekker nodigde onze
beleidsmedewerker Kees
Slabbekoorn uit voor een
ervaringsritje op de Pedelec.
Scheldestromen lente 2019