Niet steil maar flauw
in de steigers
Het wordt steeds extremer
elektronica slechter werken of
sneller stuk gaan. Op de afdeling
maken ze de printplaten voor
bijvoorbeeld de noodknoppen in
vuilniswagens, de airco in pluimvee-
en varkensstallen, straatverlichting
maar ook voor maritieme zenders
in luxe jachten. Voor sommige
printplaten zijn 612 componenten
nodig. De verlichting in de
Coentunnel bij Amsterdam komt
van Dethon. Zelfs wereldwijd leveren
ze producten. De cijferborden
voor tankstations in Mexico en
de complete verlichting op het
Taksimplein in Istanbul komt hier
vandaan.
Zoethoudertjes
Voor het volgende werk kunnen
we op de zoete geur afgaan. Op
deze afdeling verpakken ze snoep.
Dozen vol! Een heleboel snoepzakjes
zijn al ingepakt, op een ander
pallet ligt een volgende opdracht
snoepgoed te wachten van Italiano
en Werther's Echte. Wist u dat
de bekerhouders van Starbucks
ook van Dethon komen? In een
volgende werkruimte zijn ze bezig
met het installeren van legplanken
met roze verlichtingsbalken op
stalen karren. Deze karren met
verlichting worden speciaal gemaakt
voor plantenkwekers. Door deze
verlichting groeien planten beter
en sneller.
Op de weegschaal
Bij de montageverpakkingen
staan kartonnen dozen in allerlei
soorten en maten. Een van de
opdrachtgevers wil vakverdelingen
in de dozen. Hiervoor zijn speciale
kartonnen vakverdelingen
gemaakt die de medewerkers in
Dethon zoekt werk voor mensen en
geen mensen voor een functie.
de dozen plaatsen. In het laatste
magazijn staan dozen vol met
shampooflessen. Aan Dethon is
gevraagd of het gewicht van de
flessen wel klopt en dat wordt hier
gecontroleerd.
Zeeuwse opdrachten welkom
De opdrachtgevers komen regelmatig
bij Dethon langs om te kijken
hoe het staat met hun producten.
Het zijn voornamelijk landelijke
opdrachtgevers maar Dethon werkt
ook samen met Zeeuwse bedrijven
en gemeenten en hopen dat dit
nog meer wordt. Op die manier
kan samen met het bedrijfsleven
werkgelegenheid worden gecreëerd.
Werkgelegenheid die anders wellicht
naar het buitenland zou verdwijnen.
18
g
Vroeger werd ons land gekenmerkt
door smalle slootjes met een steil
talud. Tegenwoordig kiezen we voor
brede sloten met vlakke oevers.
"Dat heeft onder andere te maken
met het veranderende klimaat",
zegt Jos Noorthoek, kantonnier
Waterbeheer.
üt
De sloten bij Sint-Maartensdijk
zijn belangrijk voor de toevoer
van zoetwater in de zomer en voor
de afvoer van water in de winter.
"Daardoor krijgen de oevers veel
meer te verduren", legt Jos uit.
"Daarom is deze sloot 1,5 meter
breder gemaakt. Zo maak je het talud
flauwer, zijn de oevers steviger en
is er meer waterberging mogelijk."
Aan de landzijde van de sloot zijn
Enkamatten aangelegd om erosie te
voorkomen. Dit wordt gedaan met
een kraan met gps zodat de matten
precies op juiste hoogte komen te
liggen. Eerst wordt er gras ingezaaid,
dat door de matten heen groeit.
"Nu is het alleen nog wachten op
regen", verzucht Jos.
Ook zijn er 7 dammen vernieuwd
omdat de duikers van 600 millimeter
vervangen zijn door duikers van 800
millimeter. "Deze grotere duikers
zorgen voor een betere af- en toevoer
van het water. Dit is nodig omdat we
steeds meer met extremer weer te
maken krijgen", legt Jos uit. Langs
de sloot is een onderhoudsstrook
van 4 meter aangelegd zodat er
makkelijker gemaaid kan worden,
wat weer bijdraagt aan een betere
doorstroming.
Naast deze locatie zijn er op diverse
plekken op Tholen sloten verbreed.
Deze kunnen weer 25 jaar mee,
denkt Jos. "Maar ik hoop dat ze
natuurlijk veel langer meegaan",
besluit hij.
19
Het werk is zeer divers: van het
monteren van printplaten, tot het
testen van elektronica.
Scheldestromen zomer 2019
Nieuwe oevers Tholen
Aannemingsbedrijf J. Thijssen
In totaal 7 km betuinim
Winterpeil -2,30 meter
Zomerpeil -2,10 meter
Uitvoering: begin januari - half
april 2019
Kosten: +/- 300.000,
door Willem ten Klooster
Sint-Maartensdijk
v1
.i ti
Scheldestromen zomer 2019