in de steigers
Ook beton is soms aan onderhoud
toe. Van de 102 betonbruggen die
het waterschap heeft, zijn er 33
extra onderzocht op schade,
sterkte en kwaliteit van het beton.
De komende jaren worden deze bruggen
aangepakt. Momenteel zijn we op
Schouwen-Duiveland.
het beton bij de aanleg in 1954 al te
dun geweest. Daardoor is de dekking
onvoldoende. Je wilt voorkomen dat
er vocht bij je wapening van staal
komt. De schade aan de wapening
lijkt hier trouwens nog mee te vallen."
Meevaller of niet, het beschadigde
beton moet eruit. En dat is geen
makkelijk karweitje, maar het betere
hakwerk. Stelt u zich voor: twee
mannen staan in een kleine ruimte
op een ponton met een klophamer
boven hun hoofd beton weg te
hakken. Respect!
Na het werk aan het beton, wordt
ook de oeverbescherming vernieuwd.
Johan: "Ook dat vraagt de nodige
creativiteit, want onder een brug
palen slaan is geen standaardwerk.
Ook zetten we de oeverbescherming
vast aan de palen van de brug zodat
het stevig verankerd staat en niet
snel instort."
Naast deze brug komen ook de
bruggen van de Florisweg, Hogeweg,
Ringdijk, Ridderweg en Taaijersweg
aan de beurt. Goed voor weer 30 jaar
rijplezier!
Het is eigenlijk een typisch
waterschapswerk in de trant
van 'soms onzichtbaar, altijd
noodzakelijk'. Reparaties aan een
brug waarbij het meeste werk
onder de brug zit en dus alleen voor
eenden zichtbaar is. Projectleider
Johan Ovaa: "Daarom werken we
het niet heel strak af, als het maar
constructief veilig is."
De schade bestaat uit afgedrukte
schollen beton en zogenoemde
grindnesten, plekken waar het grind
te weinig cement om zich heen heeft
voor goed beton. Johan: "Plaatselijk is
Betononderhoud bruggen
Schouwen-Duiveland
Vogel bv uit Zwijndrecht (beton)
en Smits bv uit Baarland (oever)
Projectkosten: 800.000,-
Oktober 2019 - mei 2020
Aantal: 6 betonbruggen
Bouwjaar: 1954
Elkerzeeseweg
Scheldestromen winter 2019 19