in de steigers Ook beton is soms aan onderhoud toe. Van de 102 betonbruggen die het waterschap heeft, zijn er 33 extra onderzocht op schade, sterkte en kwaliteit van het beton. De komende jaren worden deze bruggen aangepakt. Momenteel zijn we op Schouwen-Duiveland. het beton bij de aanleg in 1954 al te dun geweest. Daardoor is de dekking onvoldoende. Je wilt voorkomen dat er vocht bij je wapening van staal komt. De schade aan de wapening lijkt hier trouwens nog mee te vallen." Meevaller of niet, het beschadigde beton moet eruit. En dat is geen makkelijk karweitje, maar het betere hakwerk. Stelt u zich voor: twee mannen staan in een kleine ruimte op een ponton met een klophamer boven hun hoofd beton weg te hakken. Respect! Na het werk aan het beton, wordt ook de oeverbescherming vernieuwd. Johan: "Ook dat vraagt de nodige creativiteit, want onder een brug palen slaan is geen standaardwerk. Ook zetten we de oeverbescherming vast aan de palen van de brug zodat het stevig verankerd staat en niet snel instort." Naast deze brug komen ook de bruggen van de Florisweg, Hogeweg, Ringdijk, Ridderweg en Taaijersweg aan de beurt. Goed voor weer 30 jaar rijplezier! Het is eigenlijk een typisch waterschapswerk in de trant van 'soms onzichtbaar, altijd noodzakelijk'. Reparaties aan een brug waarbij het meeste werk onder de brug zit en dus alleen voor eenden zichtbaar is. Projectleider Johan Ovaa: "Daarom werken we het niet heel strak af, als het maar constructief veilig is." De schade bestaat uit afgedrukte schollen beton en zogenoemde grindnesten, plekken waar het grind te weinig cement om zich heen heeft voor goed beton. Johan: "Plaatselijk is Betononderhoud bruggen Schouwen-Duiveland Vogel bv uit Zwijndrecht (beton) en Smits bv uit Baarland (oever) Projectkosten: 800.000,- Oktober 2019 - mei 2020 Aantal: 6 betonbruggen Bouwjaar: 1954 Elkerzeeseweg Scheldestromen winter 2019 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2019 | | pagina 19