Boeren werkten eeuwen geleden al samen om hun landerijen droog te houden. In de tweede helft van de 13e eeuw ontstonden zo de eerste waterschappen. De taken zijn wettelijk geregeld en grotendeels ondergebracht bij de waterschappen. Om die taak structureel te financieren, heffen de waterschappen belastingen in de vorm van de watersysteemheffing en de zuiveringsheffing. Een gemiddeld gezin in Nederland betaalt 325,- per jaar aan het waterschap. Doordat waterschappen zich alleen richten op waterveiligheid en schoon en voldoende water*, hoeven de waterschapstaken niet te concurreren met zaken als kunst, sport en huisvesting. Verenigd Koninkrijk In het Verenigd Koninkrijk zijn 112 afwateringsorganisaties, 13 regionale overstromings- en kustcomités, 3 nationale overstromingsautoriteiten, een tiental private autoriteiten, drink- en rioolwaterorganisaties, gemeenten en corporaties verantwoordelijk voor waterveiligheid. Hun diverse belangen worden vertegenwoordigd in de Association of Drainage Authorities (ADA) die sinds 1937 bestaat. De organisaties zijn afhankelijk van lokale belastingen en heffingen, overheids- en EU- subsidies en partnerschapsbijdragen, maar ook van liefdadigheid. Ze moeten geregeld de afweging maken waar het geld naar toe gaat. ADA ziet de verdienste van het Nederlands systeem, maar is daar niet makkelijk te realiseren. De organisatie stimuleert de samenwerking en zorgt ervoor dat alle partijen samen strategisch nadenken over de langere termijn. België België telt 31 polders en wateringen. Deze zijn net als in Nederland ook al in een ver verleden ontstaan. Onlangs zijn ze in aantal gehalveerd. Wettelijk gezien beschermen zij hun beheergebied tegen wateroverlast en zorgen ze voor hygiënische omstandigheden voor de landbouw. Landeigenaren zijn daarmee de belangrijkste doelgroep. De organisaties zijn afhankelijk van lokale belastingen, gemeentelijke en overheidssubsidies voor onderhoud en investeringen en verplichtingen van grondeigenaren. Beslist geen zekerheden dus. Landbouwers hebben inspraak omdat ze wel direct belastingen afdragen. De polders en wateringen zijn niet de enige die zich bezighouden met waterveiligheid en schoon water. In België zijn de gewesten, provincies, gemeenten en de Vlaamse Milieumaatschappij hier eveneens verantwoordelijk voor, waardoor er veel afgewogen en afgestemd moet worden. Duitsland Duitsland spant de kroon met 1.850 waterbeherende organisaties, die deels ook al uit de 13e eeuw stammen. In elk gebied is het anders geregeld. Langs de kust zijn er enkele Deichverbande die zich focussen op dijken. Duitsland heft wel belastingen voor drinkwater en afvalwaterzuivering, waardoor geld voor goed waterbeheer deels is gewaarborgd. Omdat er zoveel organisaties bij betrokken zijn, is het ook hier moeilijk afstemmen. Daarom zijn er in Duitsland acht regionale verenigingen opgezet die de krachten van al die organisaties proberen te bundelen. In Nederland is het belang voor goed waterbeheer groot en misschien daarom zo efficiënt geregeld. Zo waren er in 1950 nog 2.647 waterschappen en nu nog maar 21. Soms lijkt het dat wij Nederlanders veel moeten betalen. Maar als overheden keuzes moeten maken tussen sterkere dijken of meer huisvesting dan bestaat de kans dat het waterbeheer het aflegt. Daarom is het betalen van waterschapsbelasting niet altijd leuk maar wel heel noodzakelijk. Waterschap Scheldestromen heeft - net als uier andere waterschappen - ook een wegentaak. Scheldestromen beheert en onderhoudt 4.000 kilometer polderweg. U Scheldestromen lente 2020 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2020 | | pagina 13