"Je moet behoorlijk
flexibel zijn
Ze vormen een gewoon gezin maar hebben een
bijzondere woon- en werkplek. Pascal (29) en Eva
Kuipers (28) wonen met kinderen Isa (5) en Gijs (2)
en een baby op komst op hun eigen binnenvaartschip,
de 'Mes. Vios'.
Pascal is opgegroeid met
scheepvaart. Als schipperszoon
en na een opleiding op het STC
Rotterdam was de binnenvaart
een logische keuze. Echtgenote
Eva komt, zoals dat heet, 'van de
wal'. "Dan is het leven op het water
eerst wel even wennen!", zegt ze
zelf. Verder zijn er nog Filipijnse
matrozen aan boord: Jessie, Julius
en Kenneth. Zij varen telkens zes
maanden mee om dan voor drie
maanden naar huis te gaan, zo zijn
er altijd twee aan boord.
Eigen ontwerp
Omdat het schip kortgeleden
gebouwd werd, konden veel wensen
van Pascal en Eva in vervulling
gaan. De woon- en slaapkamers
doen dan ook niet onder voor
die van een gewone woning. Ook
de apparatuur op het schip is
indrukwekkend. Zo maken de vele
camera's het mogelijk alles in de
gaten te houden. De hele stuurhut
kan hydraulisch omhoog en door
uitschuifbare 'spudpalen' kan het
zich verankeren.
Puzzelen
Het laden en lossen van het schip
is altijd weer een logistieke puzzel.
De 320 containers moeten als een
gigantische blokkendoos op de
juiste plek worden geplaatst. Hierbij
moet rekening worden gehouden
met grootte, gewicht, bestemming
en windbelasting. "Bijna altijd
verandert er op het laatste moment
nog wel iets in de planning, dus je
moet wel behoorlijk flexibel zijn",
vertelt Pascal.
Familiebedrijf
Het is een echt familiebedrijf. Door
omstandigheden moest Pascals
vader onlangs een stapje terug doen
waardoor Pascal nu samenwerkt
met zijn jongere broer als aflosser.
Zo kan het gezin ook af en toe
'naar huis' want het schip is geen
permanente woning. Normaal
gesproken wonen ze één week per
maand aan de wal.
Grootste Vios
De naam van het schip gaat al
generaties mee. De overgrootvader
van Pascal kocht met hulp van een
scheepswerf zijn eerste schip. Als
eerbetoon aan de werf werd het
schip 'Vios' gedoopt. Alle opvolgende
schepen binnen de familie dragen
sindsdien deze naam. Zo ook de
huidige 'Vios' die in mei 2019 in de
vaart werd genomen. Met zijn lengte
van 135 en breedte van 11 meter,
een tonnage van 4098 ton en een
taxatiewaarde van 5,2 miljoen euro
is dit de laatste en grootste 'Vios' in
een lange rij.
Jammer van het cakeje
Ze varen veelal tussen Gent,
Terneuzen en Antwerpen. Doordat
ze 's avonds altijd wel ergens aan
een kade liggen, kan Gijs naar de
peuterspeelzaal en Isa naar de
basisschool in Terneuzen. Er zitten
nog vier andere schipperskinderen
in haar klas. Het brengen is voor
Eva vaak een race tegen de klok. Op
de terugweg worden de wekelijkse
boodschappen gedaan. Als de
kinderen niet naar school gaan,
moeten ze aan boord vaak wel
bezig worden gehouden. Zo werden
er afgelopen week nog cakejes
gebakken. Jammer dat papa het
laatste cakeje had opgesnoept!
Gelukkig komen er soms ook
vriendjes of vriendinnetjes, ook
'zonder bootje', spelen. In de zomer
wordt er een grote 'box' opgezet
op het buitendek compleet met
zwembad en zandbak waar de
kinderen veilig in kunnen spelen.
Niet niksen
Eva heeft alle schippersdiploma's
behaald om het schip te mogen
besturen. Toch staat vooral Pascal
in de praktijk aan het roer. Eva
noemt zichzelf weieens 'huisvrouw
aan boord'. Gelukkig blijft er nog
tijd over voor hobby's zoals het op
bestelling ontwerpen en maken van
stickers en handwerken. "Ik moet
altijd wel met iets bezig zijn. Je zal
me niet zo snel zien nietsdoen."
Gemeenschap
Vaak komen ze in havens dezelfde
schepen tegen, iedereen kent elkaar
en leeft met elkaar mee. Dat is
een van de mooie dingen van het
leven op het water. De Filipijnse
bemanningsleden gaan vaak op
bezoek bij landgenoten op andere
schepen. Het is echt een bijzondere
wereld om te wonen en te werken
maar wat Pascal en Eva betreft
bevalt dit leven voorlopig prima!
door Jaap van Liere
Scheldestromen lente 2020