Planning is als een treintje
in de steigers
'Maakt me niet uit hoe, maar eind deze
week moet het baggeren klaar zijn."
Ik sta op de kade van de stadshaven
in Goes met Dick Varkevisser,
toezichthouder. "Dit weekend moeten
alle boten die hier lagen weer terug op
hun plek zijn. Anders hebben we een
serieus probleem."
"Samen met de gemeente Goes
werken we hier middenin de stad
met rondom huizen. Dus dat vraagt
wel bijzondere maatregelen. Het
baggerbootje datje hier ziet, is een
van de geluidsarmste schuiten van
Nederland. Een bedrijf van vader en
zoon uit Friesland. Met drie poten
(zogenaamde spudpalen) loopt het
bootje als het ware door de haven.
Het vervuilde slib wordt met een
drijvende leiding afgevoerd. Om
vervuiling niet in het achterliggende
havengedeelte te laten stromen, is er
onder de brug een luchtbellenscherm
gemaakt. Dit gebeurt met perslucht.
Niet met, zoals gewoonlijk, een
aggregaat. Nee, zo'n ding draait 24/7
en zou teveel overlast geven aan
de omwonenden. Daarom heeft de
aannemer ingenieus een elektromotor
gemaakt. Vrijwel geluidloos dus."
Het vervuilde slib komt via een
lange leiding uiteindelijk in een
binnenvaartschip. Maar niet
zomaar een schip. Het is een van de
duurzaamste schepen van Nederland
en heeft een zogenaamd Goldlabel.
Geluidsarmste baggerschip,
duurzaamste binnenvaartschip.
Daar stopt het niet bij. Dick:
"Wat hier door de leiding komt is
water en vies slib. Uiteindelijk willen
we alleen het vieze slib naar de
stortlocatie (de Slufter) in Rotterdam
afvoeren. Om het slib sneller te laten
bezinken, voegen we halverwege
een bindmiddel (flocculant) toe. Dat
zorgt ervoor dat het slib in een paar
seconden bezinkt en zodoende het
schone water weer terug het kanaal
in kan. Dus ja, eigenlijk is dit best
een bijzonder baggerwerk. Maar eerst
dit weekend de boten weer terug."
Het project krijgt subsidie uia provincie
Zeeland. M
Waterbodemsanering haven Goes
Aannemer: Combinatie
Kloosterman-Smits
Totale projectkosten:
1,7 miljoen
Duur werk is ca. 4 maanden,
voor vaarseizoen gereed
Te baggeren: 12.000 m3
Lengte damwand jachthaven
de Werf: 185 meter
Lengte damwand in havenkanaal:
105 meter op 2 locaties
door Rudy Visser
Goes
Scheldestromen lente 2020 19