■F 'Van Bestevaer en Joost de Moor, Die blinken zullen d'eeuwen door;' Een helm helpt Kees en Hetty dragen beiden altijd een helm. Kees: "Nou, zelfs als ik om een boodschapje ga. Het is gewoon bewezen dat als iedereen een helmpje zou dragen, het aantal fietsongevallen met hersenletsel drastisch lager is. Het is hier in Nederland nog niet normaal, hier stappen mensen nog bijna op hun zwembroek op de fiets Nog een laatste tip van Hetty: "Als je er lekker op uit gaat draag een helm, houd je aan de verkeersregels, geef duidelijk richting aan en rust voldoende. Maar vooral: geniet van de prachtige natuur om je heen. Als je besluit na Corona lekker te blijven fietsen, neem dan een behendigheidscursus: Start 2 Bike (vooral belangrijk als je gaat wielrennen of MTB-en). Daar krijg je tips over het nemen van bochten, hoe te remmen etc. Je zit daarna een stuk zekerder op je fiets." Fietsetiquette in tijden van Corona (ANWB) Blijf in je eigen omgeving. Daar ken je de omstandigheden het beste en kun je drukke paden vermijden. Kun je zelf je tijd indelen? Stap dan 's morgens vroeg op de fiets of aan het einde van de middag. Oogcontact, een lachje of een vriendelijk knikje willen ook wel eens helpen. Zwaai met je arm of bel om de aandacht te trekken. om 1,5 meter afstand te kunnen houden. Kees: "We hebben gedacht aan eenrichtingsverkeer of afsluiten, maar dat is in de praktijk niet te doen en zeker niet te handhaven." Het draait om het gedrag van de fietser zelf. Kees: "Het vraagt nog wat extra discipline, zoals we inmiddels wel gewend zijn. Mijn ervaring is dat 80% er hetzelfde in zit en met een boog om je heen fietst. 20% koerst recht op me af. Wat ik dan doe? De roep ik vriendelijk: 'Joh, ga je nog een beetje opzij?'" Rustige paden zoeken Het is heerlijk om even een rondje op de racefiets te doen. Kies dan zo min mogelijk voor routes waar veel ander recreatief verkeer fietst/ loopt, zoals de kuststrook. Dat advies geeft opzichter Johnny de Rijke. Ook Hetty heeft het daar over: "Als ik op de mountainbike ga, zoek ik rustige paadjes in het bos en of wat bredere wegen en fietspaden in één richting als we op de racefiets gaan. Ik ben voorzichtig, maar ik merk dat andere mensen je soms minder ruimte geven dan je zou willen. Zeker als het gaat om de snelle fietsers die jou inhalen. Die gaan vlak langs en dat vind ik geen prettige ervaring. Ik probeer zoveel mogelijk te anticiperen, ik wacht wat langer bij oversteken om mensen bijvoorbeeld voor te laten gaan, maar je hebt niet alles in de hand." 10 inzendingen welkom: communicatie@scheldestromen.nl Al Tf' --v «ie. Robin Valentijn krijgt veel reacties op het artikel over hem in ons lentenummer. Veel mensen die hem toeroepen: 'We hebben het gelezen hoor, mooi verhaal!' Er was zelfs een meneer die hem 50,- gaf, toen hij bezig was aan zijn zwerfvuilronde in de gemeente Kapelle: "Die meneer begreep me en het verhaal ontroerde hem", aldus Robin. "Het verhaal draagt denk ik wel bij aan de aandacht voor zwerfvuil. Ik hoop dat er iemand denkt 'dat ga ik ook doen'." Groet, Robin Een paar maanden geleden heb ik aan het waterschap gevraagd of er zwemtrapjes konden worden aangebracht aan de steigers langs het Veerse Meer. Dat werd toegezegd en is inmiddels gerealiseerd waarbij ook nog eens de plankieren zijn vernieuwd! Hulde voor het waterschap. De trappen zijn van een industriële kwaliteit: sterk, breed en ik denk bij voorkeur te gebruiken met waterschoentjes aan (gegeven het profiel van de treden) Met hartelijke groet, Maurits de Brauw, Veere derde en vierde regel van 2e couplet Zeeuws volkslied Beste redactie, In Trouw van 30 april 2020, lees ik het artikel "Bloemrijke dijk helpt de natuur", over de combinatie van slim dijkbeheer en verbetering van de botanische rijkdom. Het betoog is dat de grasbegroeiing de stevigheid van de dijk ondermijnt omdat het gras oppervlakkig wortelt, waar kruiden vaak dieper wortelen als zij een penwortel hebben en zo de droogtegevoeligheid verkleinen. Volgens het artikel zijn er waterschappen, bijvoorbeeld met veel agrariërs in het bestuur, die nog weinig zien in de dijken nieuwe stijl. Veiligheid van de zeedijken is dan het enige dat telt en aanpassingen zijn niet mogelijk. Ik vraag me af hoe het bestuur van het waterschap Scheldestromen hierover denkt en of het wellicht overweegt de erosiebestendigheid van de zeedijken mede op peil te houden door bloemrijker in te zaaien. Een visioen opent zich: onze zeedijken net zo beroemd als de Zuid-Bevelandse bloemdijken om hun schoonheid en nog veiliger dan ze al zijn. Met vriendelijke groeten van een fervente lezer van uw blad, C.W. Jeras-Ramondt, Middelburg Wat leuk dat u zo'nfervente lezer van ons blad Scheldestromen bent! Dat grasbegroeiing de stevigheid van de dijk ondermijnt klopt nietDe Deltawet keurt een primaire waterkering qua veiligheid af als de grasbegroeiing niet voldoende is. Wel wordt onderzocht of een andere bekleding van dijkvakken mogelijk is. Ook in het kader van onze doelstellingen om de biodiversiteit te vergroten. Maar, het waterveiligheidsbelang staat voorop en daarnaast mag dit niet leiden tot fors hogere kosten. Het grootste gedeelte van onze dijken is in beheer bij pachters. Zij gebruiken deze dijkvakken voor hooiwinning. Waterschap Scheldestromen neemt deel in onderzoeksprojecten met andere waterschappen en kennisinstellingen. Zo is er een onderzoeksproject dat wordt geleid door onderzoeksinstituut Stowa. Dat onderzoek betreft proeven met gofoploop en overslag en ook naar piping en bloemrijke dijken. Fiets met maximaal 2 personen. Kies het ruime sop: rustige, lokale wegen waar minder verkeer is. Fiets achter elkaar. Twee tegenliggers gezellig keuvelend naast elkaar? Maak een overdreven stuurbeweging naar rechts. Hopelijk is deze kleine herinnering voldoende om de aandacht van je tegenliggers te trekken. Het fietspad langs de Walcherseweg en Middelburgseweg is onlangs verbreed. Scheldestromen zomer 2020 redactie: Joséphine van Belzen Scheldestromen zomer 2020

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2020 | | pagina 6