■F
'Van Bestevaer en Joost de Moor,
Die blinken zullen d'eeuwen door;'
Een helm helpt
Kees en Hetty dragen beiden altijd
een helm. Kees: "Nou, zelfs als
ik om een boodschapje ga. Het is
gewoon bewezen dat als iedereen
een helmpje zou dragen, het aantal
fietsongevallen met hersenletsel
drastisch lager is. Het is hier in
Nederland nog niet normaal, hier
stappen mensen nog bijna op hun
zwembroek op de fiets
Nog een laatste tip van Hetty:
"Als je er lekker op uit gaat
draag een helm, houd je aan de
verkeersregels, geef duidelijk
richting aan en rust voldoende.
Maar vooral: geniet van de prachtige
natuur om je heen. Als je besluit
na Corona lekker te blijven fietsen,
neem dan een behendigheidscursus:
Start 2 Bike (vooral belangrijk als
je gaat wielrennen of MTB-en).
Daar krijg je tips over het nemen
van bochten, hoe te remmen etc.
Je zit daarna een stuk zekerder op
je fiets."
Fietsetiquette in tijden
van Corona (ANWB)
Blijf in je eigen omgeving.
Daar ken je de omstandigheden
het beste en kun je drukke
paden vermijden.
Kun je zelf je tijd indelen? Stap
dan 's morgens vroeg op de
fiets of aan het einde van de
middag.
Oogcontact, een lachje of een
vriendelijk knikje willen ook wel
eens helpen.
Zwaai met je arm of bel om de
aandacht te trekken.
om 1,5 meter afstand te kunnen
houden. Kees: "We hebben gedacht
aan eenrichtingsverkeer of afsluiten,
maar dat is in de praktijk niet te
doen en zeker niet te handhaven."
Het draait om het gedrag van de
fietser zelf. Kees: "Het vraagt nog
wat extra discipline, zoals we
inmiddels wel gewend zijn. Mijn
ervaring is dat 80% er hetzelfde in
zit en met een boog om je heen fietst.
20% koerst recht op me af. Wat ik
dan doe? De roep ik vriendelijk:
'Joh, ga je nog een beetje opzij?'"
Rustige paden zoeken
Het is heerlijk om even een rondje
op de racefiets te doen. Kies dan
zo min mogelijk voor routes waar
veel ander recreatief verkeer fietst/
loopt, zoals de kuststrook. Dat
advies geeft opzichter Johnny de
Rijke. Ook Hetty heeft het daar over:
"Als ik op de mountainbike ga, zoek
ik rustige paadjes in het bos en of
wat bredere wegen en fietspaden in
één richting als we op de racefiets
gaan. Ik ben voorzichtig, maar ik
merk dat andere mensen je soms
minder ruimte geven dan je zou
willen. Zeker als het gaat om de
snelle fietsers die jou inhalen. Die
gaan vlak langs en dat vind ik geen
prettige ervaring. Ik probeer zoveel
mogelijk te anticiperen, ik wacht wat
langer bij oversteken om mensen
bijvoorbeeld voor te laten gaan,
maar je hebt niet alles in de hand."
10
inzendingen welkom:
communicatie@scheldestromen.nl
Al
Tf' --v
«ie.
Robin Valentijn krijgt veel
reacties op het artikel over
hem in ons lentenummer.
Veel mensen die hem
toeroepen: 'We hebben het
gelezen hoor, mooi verhaal!'
Er was zelfs een meneer die
hem 50,- gaf, toen hij bezig
was aan zijn zwerfvuilronde
in de gemeente Kapelle:
"Die meneer begreep me en
het verhaal ontroerde hem",
aldus Robin. "Het verhaal
draagt denk ik wel bij aan
de aandacht voor zwerfvuil.
Ik hoop dat er iemand denkt
'dat ga ik ook doen'."
Groet, Robin
Een paar maanden geleden
heb ik aan het waterschap
gevraagd of er zwemtrapjes
konden worden aangebracht
aan de steigers langs het
Veerse Meer. Dat werd
toegezegd en is inmiddels
gerealiseerd waarbij ook
nog eens de plankieren zijn
vernieuwd! Hulde voor het
waterschap. De trappen zijn
van een industriële kwaliteit:
sterk, breed en ik denk bij
voorkeur te gebruiken met
waterschoentjes aan (gegeven
het profiel van de treden)
Met hartelijke groet,
Maurits de Brauw,
Veere
derde en vierde regel van 2e couplet Zeeuws volkslied
Beste redactie,
In Trouw van 30 april 2020, lees ik het artikel "Bloemrijke dijk
helpt de natuur", over de combinatie van slim dijkbeheer en
verbetering van de botanische rijkdom. Het betoog is dat de
grasbegroeiing de stevigheid van de dijk ondermijnt omdat het
gras oppervlakkig wortelt, waar kruiden vaak dieper wortelen als
zij een penwortel hebben en zo de droogtegevoeligheid verkleinen.
Volgens het artikel zijn er waterschappen, bijvoorbeeld met veel
agrariërs in het bestuur, die nog weinig zien in de dijken nieuwe
stijl. Veiligheid van de zeedijken is dan het enige dat telt en
aanpassingen zijn niet mogelijk. Ik vraag me af hoe het bestuur
van het waterschap Scheldestromen hierover denkt en of het
wellicht overweegt de erosiebestendigheid van de zeedijken mede
op peil te houden door bloemrijker in te zaaien. Een visioen opent
zich: onze zeedijken net zo beroemd als de Zuid-Bevelandse
bloemdijken om hun schoonheid en nog veiliger dan ze al zijn.
Met vriendelijke groeten van een fervente lezer van uw blad,
C.W. Jeras-Ramondt, Middelburg
Wat leuk dat u zo'nfervente lezer van ons blad Scheldestromen
bent! Dat grasbegroeiing de stevigheid van de dijk ondermijnt
klopt nietDe Deltawet keurt een primaire waterkering qua
veiligheid af als de grasbegroeiing niet voldoende is. Wel wordt
onderzocht of een andere bekleding van dijkvakken mogelijk is.
Ook in het kader van onze doelstellingen om de biodiversiteit
te vergroten. Maar, het waterveiligheidsbelang staat voorop en
daarnaast mag dit niet leiden tot fors hogere kosten. Het grootste
gedeelte van onze dijken is in beheer bij pachters. Zij gebruiken
deze dijkvakken voor hooiwinning. Waterschap Scheldestromen
neemt deel in onderzoeksprojecten met andere waterschappen en
kennisinstellingen. Zo is er een onderzoeksproject dat wordt geleid
door onderzoeksinstituut Stowa. Dat onderzoek betreft proeven met
gofoploop en overslag en ook naar piping en bloemrijke dijken.
Fiets met maximaal 2 personen.
Kies het ruime sop: rustige,
lokale wegen waar minder
verkeer is.
Fiets achter elkaar.
Twee tegenliggers gezellig
keuvelend naast elkaar?
Maak een overdreven
stuurbeweging naar rechts.
Hopelijk is deze kleine
herinnering voldoende om de
aandacht van je tegenliggers
te trekken.
Het fietspad langs de Walcherseweg en Middelburgseweg is onlangs verbreed.
Scheldestromen zomer 2020
redactie: Joséphine van Belzen
Scheldestromen zomer 2020