...de laatste rijdende winkel
van Zeeland te hebben
"Pk's heb je nooit
te veel"
16
Wim Koens (58) werkt al veertig jaar op zijn 'papkar'.
Hij bezorgt de boodschappen bij de inwoners van de
Zak van Zuid-Beveland. Velen kennen zijn rijdende
winkel als de SRV-wagen, maar zo heet het al lang
niet meer. Hoe is het om dit werk nog als enige in
Zeeland te doen?
Wim: "Het is mijn roeping denk ik.
De band die ik met mijn klanten
heb, vind ik onbetaalbaar. Ik doe
dit werk nu al veertig jaar en denk
zeker nog niet aan stoppen. Dit is
mijn leven. Ik hou namelijk wel van
een praatje." Wim was 6 jaar toen hij
meeging met z'n vader op de -toen
nog- SRV-wagen. "Prachtig vond ik
dat. Mijn vader was aanvankelijk
bakker en broodbezorger, maar werd
benaderd om thuis te bezorgen.
Hij vond het niet handig om achter
een SRV-wagen aan te rijden met
alleen het brood. Dus ruilde hij
z'n bestelbus in voor een rijdende
winkel. Hij moest helaas stoppen
vanwege z'n gezondheid toen hij
62 was. Toen ik 18 was, heb ik het
gelijk overgenomen."
Gemakken
De wagen waar Wim nu op rijdt,
is zo gebouwd dat het helemaal
aan zijn wensen en eisen voldoet.
Het onderstel is van een MAN
vrachtwagen. De opbouw is
gemaakt door iemand die luxe
paardenwagens bouwt. Daarna
is er elektriciteit aangebracht en
zijn er overal rekjes en handige
opbergvakjes ingebouwd. "Het is
voorzien van alle gemakken voor
mezelf en de klant en alles voldoet
aan de strengste eisen. En er zit
een flinke motor in", vult Wim aan,
die graag op de weg zit. In deze
wagen, in de auto of op een van z'n
sportieve motoren.
Praatje
Zes dagen in de week rijdt Wim drie
verschillende routes langs de Zuid-
Bevelandse dorpen. "Op elk plekje
kom ik twee keer in de week, altijd
rond hetzelfde tijdstip. Vaak staat
men me op te wachten. In elk dorp
heb ik mijn vaste klanten, die ik
stuk voor stuk ken. En met iedereen
maak ik een praatje. Ik kan het
niet vaak genoeg zeggen, maar die
sociale contacten zijn voor dit vak
heel belangrijk. En het werkt ook
andersom; als m'n klant op leeftijd
er onverwachts niet staat, ga ik toch
even aanbellen om te kijken of er
iets aan de hand is."
Vertrouwen
"Iedereen vertrouwt elkaar hier.
De bakker, die om 7.00 uur het
brood komt brengen, heeft gewoon
de sleutel van mijn loods. Ik help
oudere klanten met betalen. Of ik
hang de boodschappen aan de deur.
Soms staat de deur voor mij open.
Dan breng ik de boodschappen
naar binnen. Soms moet ik iets heel
anders doen, bijvoorbeeld de jampot
opendraaien of de klok verzetten."
Helpende hand
De toekomst ziet Wim positief
tegemoet, ondanks de toenemende
populariteit van de bezorgdiensten
van Jumbo en Albert Heijn en
ondanks COVID-19. "De situatie
van de afgelopen maanden heeft
voor mij zeker een positieve kant,
het heeft namelijk veel nieuwe
klanten opgeleverd. Ik doe al jaren
wat de supermarktgiganten pas
zijn gaan doen, maar met een extra
service: dat praatje en een helpende
hand. Klanten hoeven niet eerst
elk product online aan te klikken.
Bij mij volstaat een appje met een
foto van hun boodschappenlijstje.
Dan zoek ik zelf hun boodschappen
bij elkaar. Anderen lopen zelf met
hun mandje door de winkel. Ik kan
natuurlijk niet hetzelfde bieden
als de grote supermarkten met
stuntaanbiedingen en huismerken.
Maar ik kan altijd iets bestellen
als ik het onverhoopt niet in mijn
assortiment heb. Of als iemand zijn
bestelling voor een feestje doet, dan
kan ik het zelfs gekoeld afleveren."
Geschiedenis SRV
17
Scheldestromen winter 2020
door Danielle Steijn-Laing
In 1966 ontstonden de SRV-wagens,
kleine rijdende supermarkten.
SRV stond voor Samen Rationeel
Verkopen, later zei men dat het
stond voor SeRVice. In 1995
werd deze formule opgeheven.
De resterende rijdende winkels
vallen nu onder Van Tol Retail en
Versunie. In de jaren '70 waren
er zo'n 2.000 rijdende winkels.
Inmiddels nog minder dan honderd,
waarvan 1 in Zeeland.
Scheldestromen winter 2020