de muskusrat "H 'H 12 Nieuwbouw peilboot De mukurat "Een toert tank op ketwater." Zoek de verschillen in de steigers Muskusratten zijn exoten, ze horen niet thuis in Nederland en hebben geen natuurlijke vijanden. Ze graven holen en gangenstelsels in de taluds van Zeeuwse sloten. Dat levert veel schade op en leidt tot gevaarlijke situaties. Daarom is het belangrijk dat we muskusratten bestrijden. Muskusratten lijken best veel op bruine ratten. Toch zijn er een aantal kenmerken waardoor je de twee goed uit elkaar kunt houden! De bruine rat Met de peilboot van het waterschap meten we alle stukken dijk die onder water liggen, de zogenoemde vooroevers. Het huidige schip de Meermin III, uit 1983, heeft na jarenlange trouwe dienst het eind van zijn levensduur bijna bereikt. Op de werf in Werkendam is men bezig het nieuwe schip vaarklaar te maken. Waterschapper Marty den Dekker was vooraf betrokken bij het ontwerp: "De constructie, die uit een stalen romp en de opbouw bestaat, is gereed. Men gaat nu verder met het plaatsen van het communicatiesysteem en meet- en navigatieapparatuur. Dit gaat bijvoorbeeld over het multibeamsysteem voor het maken van een 3D-scan van de onderwaterbodem." Ook wordt een camera (front view scanner) gemonteerd die obstakels in het water signaleert. Het wordt ingericht zodat de stuurman en de hydrograaf (specialist die zorgt voor de beschrijving van de zeebodem) hun werk goed kunnen doen. De nieuwe boot heeft een lengte van ruim 15 meter en is 4.90 meter breed. Marty: "Het wordt een robuust schip, een soort tank op het water. Die robuustheid is nodig om stenen of palen in ondiep water te kunnen weerstaan." Trots besluit Marty: "Dit is voor ons geen gebruikelijk project. Mooi dat we na een lastige aanloopfase nu keurig op koers liggen." Peilboot 19 ho&zitdat? Het hol van een muskusrat ligt onder de waterlijn. Hij begint dus onder water met graven, waardoor een hoop grond in het water terechtkomt. En dat is een flinke stremming voor de waterafvoer. Daarnaast veroorzaakt dat graven ook instabiele oevers, waar mensen en voertuigen in weg kunnen zakken. Ze maken zwembanen en -geulen in sloten met veel planten en kroos. Ook bouwen ze hutten in de winter van riet. Omdat ze zich op hun buik in het water laten glijden, vind je ook glijsporen van ongeveer twaalf centimeter breed. Per muskusrat komen per jaar kruiwagens grond in het water terecht heeft een korte roze staart heeft goed zichtbare oren leeft vaak bij een huis of een schuur zwemt met alleen zijn kop boven water heeft een lange platte zwarte staart heeft kleine oortjes, die bijna niet te zien zijn blijft liever in of rond het water zwemt met zijn hele rug naar boven We ontvangen graag je melding! Laat het ons weten via scheldestromen.nl/mi of telefonisch via 088-2461000 (lokaal tarief). tekst: Hans Adriaanse foto's: Holland Shipyards Group en Anda van Riet Werkendam Bouwer: Holland Shipyards Group Hardinxveld-Giessendam Periode: maart 2021 t/m februari 2022 Kosten: 2,5 miljoen Peilt straks: 300 km Zeeuwse kust Scheldestromen herfst 2021

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2021 | | pagina 10