Niet ver van je bed Maaien omdat het moet Begrip voor slik wm v Vis tellen: 1,2, 2500! Dijkversterking Sint-Annaland Afgelopen zomer hebben we het op verschillende plekken gezien. Fikse hoosbuien die in korte tijd wateroverlast veroorzaken. Grote hoeveelheden neerslag waar geen sloot of riool tegenop kan om het water via de normale weg af te voeren. Wat kun je in zo'n geval doen? Behalve rustig blijven, is het van belang om eerst mens en dier in veiligheid te brengen. In Zeeland komt dat neer op verticaal evacueren; je kunt beter blijven en het hogerop zoeken dan weggaan. Zet ook kostbare spullen hoger en zorg voor warmte, water en licht. Kleine voorbereidingen kunnen al een groot effect hebben! Kijk voor tips op www.overstroomik.nl tekst: JlG foto: Marco Berkey Zeeuwse waterschappers hielpen in Limburg. In 2019 hebben we een vispassage aangelegd naast het poldergemaal De Noord bij Sint Maartensdijk. Deze is mede door Rijkswaterstaat betaald. Vispassages leggen we aan in de buurt van een gemaal. Via het gemaal voeren we overtollig polderwater af naar het buitenwater. Dit polderwater dient als lokstroom. De vispassage maakt het voor verschillende vissoorten mogelijk om vanuit de Oosterschelde de achterliggende gebieden richting Sint Maartensdijk en Stavenisse in en uit te trekken. Afgelopen voorjaar telden vrijwilligers de binnenkomende vis. Tijdens de piek van de intrek waren er vangsten van 2.500 tot 3.500 glasaaltjes (paling) op één avond. Dat is veel! tekst: CdP foto: archief Rudy Visser Een glasaaltje. Het is een prachtig gezicht, wuivend riet met daarboven de typisch Zeeuwse luchten met de jagende wolken. Dan is het toch zonde om het riet te maaien? De rietkragen stremmen echter de afvoer van regenwater bij hevige buien. Er wordt dus gemaaid om wateroverlast te voorkomen. Vanwege de stevige zomerse regenbuien zou het beste al in juni gemaaid kunnen worden. Maar om broedende vogels niet te storen, start het maaien pas half augustus. Ook niet alle rietkragen worden gemaaid, alleen daar waar dat voor de afvoer nodig is. Zo blijft hun karakteristieke aanwezigheid in het landschap voor een deel intact. Agrariërs die hun producten van het land moeten halen en weggebruikers die van A naar punt B over diezelfde weg rijden. Soms zorgt dit voor onveilige situaties, zeker bij regenachtig weer. Vooral als agrariërs de weg na de werkzaamheden niet schoonmaken of als weggebruikers net zo hard rijden als ze gewend zijn. Iedereen moet zich een beetje aanpassen. Gemotoriseerde weggebruikers kunnen het beste niet harder rijden dan 30 kilometer per uur. Fietsers kunnen bij veel slik en regen de weg zelfs beter helemaal vermijden. Agrariërs moeten in ieder geval met borden langs de weg aangeven dat er modder kan liggen. Tijdens en na de werkzaamheden zijn ze verplicht de weg direct schoon te maken. Zo houden we samen de wegen veilig in oogsttijd. tekst: DS foto: archief Rudy Visser Via het Hoogwaterbeschermings programma van het Rijk komt de dijk bij de jachthaven van Sint-Annaland in aanmerking om versterkt te worden. Het gaat om een omvangrijk landelijk project van 1300 kilometer aan dijken, waarvan het dijktraject in Sint-Annaland er een van is. Omgevingsmanager Marije Besuijen: "Het gaat om de dijk tussen de jachthaven en de nieuwe wijk Suzannaland, een lengte van zo'n 500 meter. Daarnaast maakt ook een gedeelte van de dijk tussen chaletpark Krabbenkreek en het strandje bij Sint-Annaland onderdeel uit van het plan." De gemeente Tholen is in de omgeving van de waterkering volop bezig met woningbouw en andere omgevingsplannen. De werkzaamheden worden daarom afgestemd met de gemeente. Wanneer de uitvoering start is nog niet bekend, wel dat het in 2024 klaar moet zijn. tekst: HA foto: Ronald Huibregtsen - v-:-' 7 nieuw ZONE tekst: CB foto: archief Rudy Visser 6 Scheldestromen herfst 2021 Scheldestromen herfst 2021

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2021 | | pagina 4