zon250tot300 op nieuwe sluis Terneuzen "Er werken honderden mensen mee, waarvan Al heel wat jaren is omgevings manager bij Rijkswaterstaat Harm Verbeek betrokken bij verschillende projecten. Zo groot als het werk aan de Nieuwe Sluis in Terneuzen zijn ze in zijn carrière echter nooit voorbijgekomen. Vanuit de lucht zijn de bouwwerkzaamheden aan de sluiskolk (midden) en de twee sluishoofden goed zichtbaar. de bouwput werkt is afgenomen van 120 naar 80, maar het werk is goed door kunnen gaan. De effecten van corona zag je vooral in de onderhoudstak. We hebben dure onderhoudscontracten, die er normaal in voorzien dat storingen binnen een dag verholpen kunnen worden. Door corona merkte je dat dit niet altijd mogelijk was, waardoor het werk soms stil kwam te liggen." Bijzonder staaltje werk In de woorden van Harm is meewerken aan project Nieuwe Sluis een kans die 'once in a lifetime' voorkomt. Er worden dan ook bijzondere staaltjes werk verricht. "Het meest bijzondere is wel dat er eigenlijk twee complete kathedralen gebouwd worden, die nooit iemand gaat zien. Met kathedralen bedoel ik twee enorme betonconstructies van 25 meter hoog met muren van maximaal 7 meter doorsnee. Ook wordt er een kolk van 400 meter geheel onder water gebouwd. Je moet je voorstellen dat hier door 80 mensen (in ploegen uiteraard) dag in dag uit 16 uur aan gewerkt wordt. Naast het bowen van de sluis zelf, zijn er nog verschillende kleinere 'klusjes', die op zichzelf al enorme projecten zijn. Denk aan de aanleg van het tijdelijke 'Kapitein Rooibos-kanaal' en het afgraven van een stuk land bij 'het Kopje van Kanada' waarbij 600.000 m3 zand afgevoerd moest worden. Alles bij elkaar is tijd de grootste uitdaging. Uiteraard stuit je altijd op onverwachte zaken, hoe goed je alles ook voorbereidt. Alles bij elkaar denk ik in ieder geval dat we, zeker ook door nauw overleg met alle betrokkenen, een heel eind op de goede weg zijn. Dat blijkt ook uit de waarderingen die we vanuit de omgeving krijgen." 13 Vlaams-Nederlandse samenwerking Kort gezegd wordt er een nieuwe sluis aangelegd bij Terneuzen. Zo kunnen er meer en grotere schepen (sneller) naar de havens van Terneuzen en Gent varen. Dit brengt niet alleen voor Terneuzen grote economische voordelen met zich mee, maar zeker ook voor de haven van Gent. Het project is dan ook een Vlaams Nederlandse samenwerking. Omgevingsmanager Harm Verbeek: "De samenwerking is zo ingericht dat ieder zich kan richten op zijn eigen specialiteit. De Vlamingen richten zich vooral op het ontwerp en realisatiegedeelte, terwijl Rijkswaterstaat zich vooral richt op de automatisering. Wel zo handig, want de sluis wordt straks bediend door Rijkswaterstaat. We werken met verschillende gemengde teams van Nederlanders en Vlamingen. Daarnaast werken er nog veel andere nationaliteiten aan het project. In totaal werken er honderden mensen mee, waarvan zo'n 250 tot 300 op de bouwplaats." Corona Het werk aan het megaproject is gestart in 2017. Oorspronkelijk was de planning dat in 2022 het eerste schip door de Nieuwe Sluis zou varen, maar dit is een jaartje opgeschoven. De vondst van een aantal obstakels als oude funderingen en onverwachte bodemverontreinigingen, zorgden voor vertraging. "Daarnaast is de invloed van corona onmiskenbaar, maar aannemer Sassevaart is hier goed mee omgesprongen. Het werk is op een andere manier georganiseerd. Het aantal mensen dat gelijktijdig in tekst: Bas Dingenouts foto's: Cynthia Cats en Mario Vermeirssen (Rijkswaterstaat) bouwwerk van wereldformaat 12 Scheldestromen herfst 2021 Scheldestromen herfst 2021

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2021 | | pagina 7