zon250tot300 op
nieuwe sluis Terneuzen
"Er werken honderden
mensen mee, waarvan
Al heel wat jaren is omgevings
manager bij Rijkswaterstaat
Harm Verbeek betrokken bij
verschillende projecten. Zo groot
als het werk aan de Nieuwe Sluis
in Terneuzen zijn ze in zijn carrière
echter nooit voorbijgekomen.
Vanuit de lucht zijn de
bouwwerkzaamheden aan de
sluiskolk (midden) en de twee
sluishoofden goed zichtbaar.
de bouwput werkt is afgenomen van
120 naar 80, maar het werk is goed
door kunnen gaan. De effecten
van corona zag je vooral in de
onderhoudstak. We hebben dure
onderhoudscontracten, die er
normaal in voorzien dat storingen
binnen een dag verholpen kunnen
worden. Door corona merkte je dat
dit niet altijd mogelijk was, waardoor
het werk soms stil kwam te liggen."
Bijzonder staaltje werk
In de woorden van Harm is
meewerken aan project Nieuwe Sluis
een kans die 'once in a lifetime'
voorkomt. Er worden dan ook
bijzondere staaltjes werk verricht.
"Het meest bijzondere is wel dat er
eigenlijk twee complete kathedralen
gebouwd worden, die nooit iemand
gaat zien. Met kathedralen bedoel
ik twee enorme betonconstructies
van 25 meter hoog met muren van
maximaal 7 meter doorsnee.
Ook wordt er een kolk van 400 meter
geheel onder water gebouwd.
Je moet je voorstellen dat hier door
80 mensen (in ploegen uiteraard)
dag in dag uit 16 uur aan gewerkt
wordt. Naast het bowen van de
sluis zelf, zijn er nog verschillende
kleinere 'klusjes', die op zichzelf al
enorme projecten zijn. Denk aan de
aanleg van het tijdelijke 'Kapitein
Rooibos-kanaal' en het afgraven
van een stuk land bij 'het Kopje
van Kanada' waarbij 600.000 m3
zand afgevoerd moest worden.
Alles bij elkaar is tijd de grootste
uitdaging. Uiteraard stuit je altijd
op onverwachte zaken, hoe goed
je alles ook voorbereidt. Alles bij
elkaar denk ik in ieder geval dat we,
zeker ook door nauw overleg met
alle betrokkenen, een heel eind op
de goede weg zijn. Dat blijkt ook uit
de waarderingen die we vanuit de
omgeving krijgen."
13
Vlaams-Nederlandse
samenwerking
Kort gezegd wordt er een nieuwe
sluis aangelegd bij Terneuzen.
Zo kunnen er meer en grotere
schepen (sneller) naar de havens
van Terneuzen en Gent varen.
Dit brengt niet alleen voor
Terneuzen grote economische
voordelen met zich mee, maar zeker
ook voor de haven van Gent. Het
project is dan ook een Vlaams
Nederlandse samenwerking.
Omgevingsmanager Harm Verbeek:
"De samenwerking is zo ingericht
dat ieder zich kan richten op zijn
eigen specialiteit. De Vlamingen
richten zich vooral op het ontwerp
en realisatiegedeelte, terwijl
Rijkswaterstaat zich vooral richt op
de automatisering. Wel zo handig,
want de sluis wordt straks bediend
door Rijkswaterstaat. We werken
met verschillende gemengde teams
van Nederlanders en Vlamingen.
Daarnaast werken er nog veel andere
nationaliteiten aan het project.
In totaal werken er honderden
mensen mee, waarvan zo'n 250 tot
300 op de bouwplaats."
Corona
Het werk aan het megaproject is
gestart in 2017. Oorspronkelijk
was de planning dat in 2022
het eerste schip door de Nieuwe
Sluis zou varen, maar dit is een
jaartje opgeschoven. De vondst
van een aantal obstakels als
oude funderingen en onverwachte
bodemverontreinigingen, zorgden
voor vertraging. "Daarnaast is de
invloed van corona onmiskenbaar,
maar aannemer Sassevaart is hier
goed mee omgesprongen. Het werk is
op een andere manier georganiseerd.
Het aantal mensen dat gelijktijdig in
tekst: Bas Dingenouts foto's: Cynthia Cats
en Mario Vermeirssen (Rijkswaterstaat)
bouwwerk
van
wereldformaat
12 Scheldestromen herfst 2021
Scheldestromen herfst 2021