te zijn vanuit Zeeland?
van
we
"Dat kost veel planning en reistijd."
t
gelijk weef terug met
rneuwe pa^agLe^-"
16 Sche destromen herfst 2021
Willen wonen en leven in Zeeland, maar voor je
werk naar de Randstad? Het is te doen, zegt
Vera Welleman (30). Zij koos voor een baan in de
lucht, en dat kan nu eenmaal niet in Zeeland.
Altijd al van gedroomd?
"Nee, ik vond vliegen juist heel
spannend. Maar na een lange
vlucht naar m'n zus in Australië,
was ik daar overheen. Na de studie
Communicatie aan de HZ, vertrok
ik naar Amsterdam voor de master
Communicatiewetenschappen.
Dat viel zwaar tegen. Ik miste
Zeeland, mijn vrienden, de rust
en ruimte én mijn bijbaan op een
strandpaviljoen. Ik verhuisde terug
naar Middelburg en vond een baan
bij een communicatieadviesbureau.
Daarnaast hielp ik ook nog geregeld
op het strandpaviljoen. Maar er bleef
iets knagen... ik ontdekte dat ik geen
mens ben voor een 8-tot-5 baan."
En waarom stewardess? "Het
was alles bij elkaar: communicatie
én dienstverlening, klantgericht,
afwisseling, reizen, en vooral. niet
op kantoor zitten. Ik solliciteerde
bij Transavia en mocht de verkorte
zeer strenge interne opleiding volgen.
Dat was heel pittig. We moeten alle
veiligheidsprocedures en elk knopje
in de cabine kennen en weten hoe
we moeten ingrijpen bij medische
calamiteiten."
Geen angst meer voor
vliegen? "Sinds de opleiding tot
cabin attendant weet ik dat vliegen
heel veilig is. Voordat een toestel de
lucht in gaat is alles gecontroleerd.
En het team doet voor elke vlucht
een veiligheidsbriefing. Hoe
zijn de omstandigheden, zijn er
bijzonderheden? We oefenen jaarlijks
allerlei noodsituaties, springen
op de evacuatieglijbaan, blussen
brandjes, doen de reanimatiecursus,
oefenen met zwemvesten en speciale
beademingspakken en herhalen alle
Engelse commando's."
Wat is er zo leuk aan? "Het
plezier van teamwork, de sensatie
van het vliegen, de omgang met
mensen, de veiligheidsaspecten en
snel moeten beslissen bij incidenten.
Want wat doe je als iemand zich
verdacht gedraagt, of als dronken
jongeren nog meer alcohol eisen, als
er een ruzie is tussen passagiers,
als er geklaagd wordt over huilende
baby's, als mensen de instructies
niet opvolgen. Echt, het komt
allemaal voor. De stewardessen
moeten dan de veiligheid bewaken.
Bijvoorbeeld mensen laten
stoppen met filmen als we iemand
behandelen die onwel wordt, of
de boel sussen als er ernstige
vertraging is. Passagiers kunnen
dan heel onredelijk zijn. We hebben
continu contact met de cockpit en
afspraken met de piloten en er zijn
voor allerlei situaties actieplannen.
Soms moet de piloot alvast contact
opnemen met de eerst mogelijke
luchthaven voor een tussenlanding.
Dat zijn moeilijke situaties. Want
niemand wil vertraging oplopen en
de kosten zijn hoog."
Hoe doe je dat vanuit
Zeeland? "Sinds 2019 vlieg ik
vanaf Rotterdam en dat is goed aan
te rijden vanuit Middelburg. Als ik
me 's morgens om 6.10 moet melden,
rijd ik tegen vijven weg. Je vliegt
meestal één Europese bestemming
op een dag, heen en terug. Dan heb
je diensten van 7 tot 11 uur. Naar
Malaga heen en terug bijvoorbeeld
is goed te doen. Korte vluchten
vertrekken ook later op de dag.
De langste retourvluchten zijn naar
La Palma, Tel Aviv en Amman,
2x 4,5 uur. Met de autorit erbij ben
ik dan soms 14 uur onderweg.
Mijn favoriete bestemming is Dubai.
Dat is 6 uur enkele reis, hard
werken maar wordt beloond met
een verblijf daar. Van 24 uur tot
soms 4 dagen, afhankelijk van de
terugvlucht."
17
Bem-vlndo
Bionvenue
Welcome
Bienvenldos
Welkom
Benvenuto
Willkommen
KaAtoq npGaTe
Hos geldiniz
Velkommen A
Dobrodosli Pj
n^nn Domf I
VItarr^vas I I
floöpe floiurl J"
Üfiaxi giLsill e
Üdvözöljük
Welkom
Bienvenue
Welcome
Bienvenidos
Benvenuto
Bem-vindo
stewardess
tekst: Josephine van Belzen foto's: Vera Welleman
Scheldestromen herfst 2021
The sreates
Koekje bij de koffie of thee?