te zijn vanuit Zeeland? van we "Dat kost veel planning en reistijd." t gelijk weef terug met rneuwe pa^agLe^-" 16 Sche destromen herfst 2021 Willen wonen en leven in Zeeland, maar voor je werk naar de Randstad? Het is te doen, zegt Vera Welleman (30). Zij koos voor een baan in de lucht, en dat kan nu eenmaal niet in Zeeland. Altijd al van gedroomd? "Nee, ik vond vliegen juist heel spannend. Maar na een lange vlucht naar m'n zus in Australië, was ik daar overheen. Na de studie Communicatie aan de HZ, vertrok ik naar Amsterdam voor de master Communicatiewetenschappen. Dat viel zwaar tegen. Ik miste Zeeland, mijn vrienden, de rust en ruimte én mijn bijbaan op een strandpaviljoen. Ik verhuisde terug naar Middelburg en vond een baan bij een communicatieadviesbureau. Daarnaast hielp ik ook nog geregeld op het strandpaviljoen. Maar er bleef iets knagen... ik ontdekte dat ik geen mens ben voor een 8-tot-5 baan." En waarom stewardess? "Het was alles bij elkaar: communicatie én dienstverlening, klantgericht, afwisseling, reizen, en vooral. niet op kantoor zitten. Ik solliciteerde bij Transavia en mocht de verkorte zeer strenge interne opleiding volgen. Dat was heel pittig. We moeten alle veiligheidsprocedures en elk knopje in de cabine kennen en weten hoe we moeten ingrijpen bij medische calamiteiten." Geen angst meer voor vliegen? "Sinds de opleiding tot cabin attendant weet ik dat vliegen heel veilig is. Voordat een toestel de lucht in gaat is alles gecontroleerd. En het team doet voor elke vlucht een veiligheidsbriefing. Hoe zijn de omstandigheden, zijn er bijzonderheden? We oefenen jaarlijks allerlei noodsituaties, springen op de evacuatieglijbaan, blussen brandjes, doen de reanimatiecursus, oefenen met zwemvesten en speciale beademingspakken en herhalen alle Engelse commando's." Wat is er zo leuk aan? "Het plezier van teamwork, de sensatie van het vliegen, de omgang met mensen, de veiligheidsaspecten en snel moeten beslissen bij incidenten. Want wat doe je als iemand zich verdacht gedraagt, of als dronken jongeren nog meer alcohol eisen, als er een ruzie is tussen passagiers, als er geklaagd wordt over huilende baby's, als mensen de instructies niet opvolgen. Echt, het komt allemaal voor. De stewardessen moeten dan de veiligheid bewaken. Bijvoorbeeld mensen laten stoppen met filmen als we iemand behandelen die onwel wordt, of de boel sussen als er ernstige vertraging is. Passagiers kunnen dan heel onredelijk zijn. We hebben continu contact met de cockpit en afspraken met de piloten en er zijn voor allerlei situaties actieplannen. Soms moet de piloot alvast contact opnemen met de eerst mogelijke luchthaven voor een tussenlanding. Dat zijn moeilijke situaties. Want niemand wil vertraging oplopen en de kosten zijn hoog." Hoe doe je dat vanuit Zeeland? "Sinds 2019 vlieg ik vanaf Rotterdam en dat is goed aan te rijden vanuit Middelburg. Als ik me 's morgens om 6.10 moet melden, rijd ik tegen vijven weg. Je vliegt meestal één Europese bestemming op een dag, heen en terug. Dan heb je diensten van 7 tot 11 uur. Naar Malaga heen en terug bijvoorbeeld is goed te doen. Korte vluchten vertrekken ook later op de dag. De langste retourvluchten zijn naar La Palma, Tel Aviv en Amman, 2x 4,5 uur. Met de autorit erbij ben ik dan soms 14 uur onderweg. Mijn favoriete bestemming is Dubai. Dat is 6 uur enkele reis, hard werken maar wordt beloond met een verblijf daar. Van 24 uur tot soms 4 dagen, afhankelijk van de terugvlucht." 17 Bem-vlndo Bionvenue Welcome Bienvenldos Welkom Benvenuto Willkommen KaAtoq npGaTe Hos geldiniz Velkommen A Dobrodosli Pj n^nn Domf I VItarr^vas I I floöpe floiurl J" Üfiaxi giLsill e Üdvözöljük Welkom Bienvenue Welcome Bienvenidos Benvenuto Bem-vindo stewardess tekst: Josephine van Belzen foto's: Vera Welleman Scheldestromen herfst 2021 The sreates Koekje bij de koffie of thee?

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2021 | | pagina 9