I “We vonden een tiende in het afval” I Hoe is het om “De uitdaging is een leuke les te geven die aanspreekt.” 16 17 Marijke Pool uit Terneuzen is sinds 2011 educatiemedewerker voor het waterschap. Samen met nog 5 anderen verzorgt zij gastlessen op scholen en rondleidingen op rioolwaterzuiveringen. Gastlessen en rondleidingen “We geven de gastlessen over het waterschap op basisscholen, gevolgd door een rondleiding op een rioolwaterzuivering. Mijn uitdaging is om een leuke les en excursie te geven zodat het aanspreekt. Door bijvoorbeeld te vertellen hoe het komt dat het op de zuivering wel ruikt, en bij jouw thuis niet. Dan leg ik de werking van een siffon uit onder het fonteintje in de wc. Mensen denken Mbo en hbo “Ook voor het mbo en hbo kunnen we gastlessen verzorgen. Hiervoor bieden we geen standaardprogramma aan, maar we stemmen af op de aanvraag.” Ooh werkt dat zó?! “Ik vind het belangrijk dat kinderen kennismaken met dingen die ze allemaal wel kennen uit hun leefomgeving, en dan denken ‘ooh, werkt dat zó’. Dus ook hoe een stuw in een sloot werkt. Met verschillende bakjes water laat ik zien hoe het water in de polder naar ons gemaal stroomt en dat wij daar het water door de dijk weg moeten pompen. Met een aquariumpompje demonstreer ik dan het gemaal. Hoe hoger we moeten pompen hoe meer energie dat kost. En ik vertel ook over de interactieve kaarten op de website waar je je eigen adres kunt vinden en ziet hoe hoog je woont en hoe ver het zoute water van jou vandaan is.” Groep 6 les “Naast de reguliere lessen aan groep 7/ 8 van het basisonderwijs geven we ook de groep 6 les ‘Leven onder de ‘ik spoel door en dan ben ik er vanaf’, maar ik leg een verband naar onze zuivering. Hoe zuiveren wij, en ook over wat wel en niet in het riool mag.” De weg van het water “Bij de excursie op de zuivering volgen we de weg van het rioolwater. Van waar het vies binnenkomt tot hoe het schoon de zuivering verlaat. En onderweg doen we proefjes. Bij het grofvuilrooster hebben we bijvoorbeeld 3 potjes water met verschillende soorten papier erin, en dan schudden we 20 seconden en zien wat er gebeurt. Wc-papier lost goed op, vochtige doekjes zijn de nachtmerrie van de procesoperators, omdat die de pompen verstoppen. Soms maken we leuke dingen mee, zo vonden we eens een gebit, en een tientje in het afval.” zeespiegel’. Die gaat over dat wij laag wonen en dat we dijken en duinen nodig hebben om ons te beschermen tegen de zee. Uiteraard met leuke proefjes. We maken dan bijvoorbeeld zelf zand van twee bakstenen.” Ervaring met lesgeven “Waterschap Zeeuwse Eilanden had altijd al educatiemedewerkers en bij de fusie tot Scheldestromen zochten ze mensen voor rondleidingen op de zuiveringen in Zeeuws- Vlaanderen. Ik werkte bij milieu- en natuureducatiecentrum Natuur Zo, en zo kwam ik bij de club educatiemedewerkers. Ik had jaren lesgegeven op het voortgezet onderwijs en vind het leuk om met mensen om te gaan. Een verhaal vertellen, informatie delen en uitleggen hoe iets werkt. Daarvoor verzin ik allerlei leuke proefjes. Niet alleen voor schoolkinderen, maar ook voor studenten en volwassenen. Onderwijs is aanpassen.” x zf tekst: Joséphine van Belzen foto’s: Cynthia Cats Scheldestromen herfst 2022 Scheldestromen herfst 2022 ...educatie medewerker te zijn? •ff' gp-.s-- 3 W wl -

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2022 | | pagina 9