NS: BERAAD O VER FUNCTIE OUDE GEBOUWTJES Jieuringsdienst Ierland 'Pamfletplakkers' in Cadzand-Bad aangehouden VW-Renesse opent nieuw kantoor Drie auto's bij botsing beschadigd Auto uitgebram in Sint-Kruis VRIJDAG 28 MAART 1980 Het station Krabbendijke Het station Arnemuiden, waarvan de bovenverdieping wellicht in particulier beheer komt. Mogelijk andere bestemmingen voor de Zeeuwse stationnetjes ROOSENDAAL - De Nederlandse Spoorwegen gaan zich in de toekomst beraden over de bestem ming van vier stationnetjes langs de Zeeuwse spoorlijn. De ruim een eeuw oude gebouwen in Arnemuiden, Kapelle-Biezelingen, Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke voldoen niet meer aan de normen die voor een effciënte bedrijfsvoering worden gesteld. De gebouwen zijn over het algemeen te groot en kosten grote sommen per jaar aan onderhoud. Op korte termijn valt een beslissing nog niet te verwachten, maar rayonchef M. van den Heuvel van de Nederlandse Spoor wegen in Roosendaal verwacht dat de bestemming van de gebouwtjes binnen enkele jaren zeker ter sprake zal komen. Zoals bekend hebben de NS al enige stationsgebouwen van hetzelfde type in de Achterhoek afgestoten, omdat de exploitatie ervan te duur wordt. Drie van de vier bovengenoemde sta- tiongsgebouwtjes verkeren nog in een goede staat en de bovenverdieping wordt bewoond, al dan niet door NSper- soneel. Toen de toenmalige Exploita tiemaatschappij der Staatsspoorwegen bij het begin van de exploitatie op de Zeeuwse lijn stationsgebouwen volgens het toen gangbare eenheidstype liet bouwen - de grootte van de gebouwtjes hing af van de plaats en van de te ver wachten spooractiviteiten - was het ge bruikelijk dat een dergelijk gebouw op zijn minst een Mienstwoning voor de stationschef inhield. Deze nam als regel zijn intrek in de bovenverdieping. Ver der kwamen er kantoren voor het sta- tionspersoneel voor de goederendienst en voor de afwikkeling van het reizi gers vervoer. Omdat NS vooral in de laatste jaren de bezetting op de stations sterk heeft kunnen reduceren door bijvoorbeeld automatisering van de Zeeuwse lijn - met de hand bediende overwegen ver dwenen, het seinstelsel werd gecentra liseerd - en op veel plaatsen door het opbreken van sporen de goederenfacili- teiten verdwenen, hadden de gebouwen alleen nog de functie van verkoop- en wachtruimte. Allleen in Kruininge- nYerseke bleef het goederenemplace ment gehandhaafd, de los- en laad plaatsen in Arnemuiden, Kapelle en Krabbendijke verdwenen. cadzand-BAD - De rijkspolitie van de gToep Oostburg heeft woensdagavond proces-verbaai aangezegd aan vier West-Zeeuws-Vlamingen die in Cad- zand-Bad bezig waren met het opplak ken Van pamfletten. In de pamfletten werd het recente politieoptreden in Amsterdam op de korrel genomen. Een ander pamflet hield een sympathie-be tuiging in met de Rote Armee Frak- tion. Het verbaal werd gemaakt op grond van de algemene politieverordening van de gemeente Oostburg. De politie nam de lijmpot, de lijmkwast en hon derd pamfletten in beslag. De plakkers waren J. J. R. uit Zuidzande, A. R. D. uit Aardenburg, A. F. G. en J. J. G. B. bei den uit Eede. De Nederlandse Spoorwegen hebben elders in het land al op grote schaal ge bouwen afgestoten of de exploitatie er van voor andere doeleinden in handen van derden gegeven.'Ik zou me kunnen voorstellen dat dat ook langs de Zeeuw se lijn op den duur paat gebeuren. We zien dat liever dan dit we tot sloop van de gebouwen moetm overgaan. Van drie van de vier gebaiwen is de boven verdieping voor wotndoeleinden ver huurd en dat is op ziih ook een nuttige bestemming', zegt nyonchef Van den Heuvel. De rayonchef zei desgevraagd dat het station Amemuidei momenteel het grootste 'zorgenkinc' van NS is. De bo venverdieping staatil geruime tijd leeg en de schooljeugd hoeft nogal wat ver nielingen aan het pand aangericht, die de laatste tijd doorNS weer zijn her steld. 'Maar vaak als je iets hebt opge knapt, is het enkele weken later weer een puinhoop. We leven nu eenmaal in de tijd van kreten opmuren. Als je af en toe ziet wat er op detoiletten in de sta tions wordt gekalkt rijzen de haren je ten berge'. Volgens NS zijn er ir.Amemuiden voor lopige contacten nat een wijkvereni- ging die mogelijk de bovenverdieping van het stationsgebouwtje wil huren. 'Die is dan gelijk zinvol in gebruik', vindt de NSrayonchef, eraan t evoe- gend dat de overeenkomst nog niet de finitief is. Burgemeester J. de Jonge van Arnemuiden zei desgevraagd dat het gemeentebestuur het huidige stations gebouw graag wil behouden. 'Jemoeter alleen een zinvolle bestemming voor vinden. Mij is daarover momenteel niets bekend. Wel heb ik enige tijd gele den de rijkspolitie al gevraagd wat ex tra toezicht te houden op het gedrag van de jeugd bij het station. Maar ja, die RENESSE - Burgemeester J. L. Nie- mandsverdriet-Leenheer van de ge meente Westerschou wen opent donder dag 3 april het nieuwe VW-kantoor in Renesse. De feestelijke opening begint omstreeks drie uur 's middags. GOES - Bij een zogeheten kop-s^ botsing op de Van der Spiegelsjj Goes, nabij het 'Ceresbeeld'^ derdagmorgen drie zwaar beschadigd. Het ongeval gebeurdeJ automobilisten rempj stekend kind. De i sing betrokken^ struurd door re Heinkenszat] Heinkensa woudej zeker kunnen daar ook niet 24 uur per dag staan'. Burgemeester De Jonge hoopte dat het station van Arnemuiden in ieder geval behouden kan blijven, omdat het ge bouw een beeldbepalend onderdeel van het Stationsplein is. NS overwe gen voorlopig evenmin sloop. Het da gelijks reizigersgebeuren op het sta tionnetje is voorlopig voldoende om de permanent een NS-personeelslid aan wezig te zijn. SINT-KRUIS brandweer heeft^ om elf uur een 1 de B. uit Daq technische j tie stelt zaak vi volle

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1980 | | pagina 29