Studie over geschiedenis tramwegnet Walcheren TRAM VIERT 1 DECEMBER EEUWFEEST Rivaliteit VLISSINGEN - Op 1 december van dit jaar zal vermoedelijk het meest onopgemerkte eeuwfeest van dit jaar in Zeeland worden gevierd: op 1 december ging de stoomtramlijn Vlissingen-Middelburg v v officieel van start. De trams op Walcheren zijn al sinds oktober 1944 van de baan, maar voor spoor- en tramwegkenner H. G. Hesselink uit Vlissingen was het eeuwfeest van de tram op Walcheren niettemin aanleiding voor een uitgebreide studie. Een studie, die na veel spit- en graafwerk in archie ven, krantenleggers, historische documenten, fotomateriaal en eigen documentatie in middels is afgerond en die naar het zich laat aanzien in september in boekvorm zal verschijnen. Toen. ten gevolge van een geal- ken gebleken is dat de oude riva- lieerd bombardement in oktober len Middelburg en Vlissingen al 1944 de tram van Middelburg naar Vlissingen onderweg gedwongen moest stoppen, was daarmee te vens een stukje eiland-geschiede nis afgesloten. De tram tussen bei de steden zou nooit meer rijden, omdat het materieel, de remises en de sporen onherstelbaar verwoest waren. De Vlissinger Hesselink, schrijver van vele boeken over spoor- en tramwegen, vond het naderende 'eeuwfeest' een voor Walcheren zo belangrijke gebeurtenis, dat hij er voldoende stof in zag voor een nieu we publicatie. De stoomtram was zeker in het begin van deze eeuw niet alleen een belangrijk ontslui tingsmiddel voor het Walcherse platteland, maar vervulde als ver bindingsmiddel tussen de grootste Zeeuwse steden een al even belang rijke functie. Talrijk zijn de bronnen over de ge schiedenis van de tram op Walche ren. maar tramwegkenner Hesse link heeft wat dieper gegraven. Hij speurde oud-personeelsleden als machinisten en conducteurs op en sprak met gebruikers van de tram. 'En dat menselijk tintje is juist zo aardig in het geheel. Het is natuur lijk leuk historische feitjes te heb ben en een materieeloverzicht, maar veel leuker is het om met mensen te spreken die het allemaal hebben meegemaakt. En dan pas hoor je dingen voor het eerst. Ik heb dat ook nu weer gedaan en heb er dingen uitgehaald die ik ook als kenner beslist niet wist', zegt de heer Hesselink. Lachend merkt de heer Hesselink op dat hem uit de historische stuk bij de oprichtingsplannen voor de tram elkaar nauwelijks het licht in de ogen gunden. Dat de lijn er uiteindelijk toch kwam, was te danken aan het ini tiatief van Bel gische exploitanten, die wel brood zagen in de exploitatie. De ar beidsomstandigheden waaronder het personeel moest werken waren allerbelabberdst en daarin zou pas verbetering komen toen de PZEM in 1929 de exploitatie van de lijn overnam. Het personeel kwam min of meer in overheidsdienst en daardoor verbeterden de arbeids omstandigheden aanmerkelijk. De stoomtramlijnen op het platte land van Walcheren, van de Stoom tram Walcheren, hebben het tot 1937 volgehouden. De elektrische tram tussen VlissingenMiddelburg en tussen station en centrum van Vlissingen hield het wat langer vol, totdat de oorlogsomstandigheden daaraan een einde maakten. Hesse link: 'In de loop van de jaren '30 was het een prima verbinding gewor den tussen Middelburg en Vlissin gen. Van het ene centrum naar het andere in 20 minuten. De bus van nu haalt dat niet. De exploitatie was dan ook zeker rendabel - er werd van die tram druk gebruik ge maakt'. Technische gegevens, het begin en het einde van de exploitatie, maar vooral de invloed van de tramex ploitatie op het Walcherse platte land en in beide steden zijn in Hes- selink's studie uitgebreid naar vo ren gekomen. Zeer binnenkort valt de beslissing of ze in boek vorm wordt uitgegeven. De datum van verschijnen is vastgesteld in september. Enkele tientallen illu straties zullen daarbij worden op genomen.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1981 | | pagina 13