WALCHEREN IN WOORD EN BEELD Als u foto's van monumentale gebouwen bekijkt, en speciaal van torens, komt het nog al eens voor dat u de windwijzer mist. Of het nu kiekjes zijn van de amateur of van een beroepsfotograaf, het maakt in dat opzicht niet zoveel verschil. De fotografen onder u hoeven zich hiervoor niet te schamen want zelfs de gemiddelde beschouwers van dergelijke gebouwen komen er nauwelijks toe enige aandacht te schenken aan deze bekroning van het geheel. Dat er op de meeste kerktorens een haan staat weet iedereen wel. Maar wat er op het stads- of dorpshuis staat van uw woonplaats is al weer iets moeilijker. Ook de mensen die dit niet weten hoeven zich niet te schamen want meestal zijn de windwijzertjes maar iel vergeleken met de massa van het gebouw en zo hoog dat details, zelfs voor de belangstellenden op de grond, al moeilijk te onderscheiden zijn. Toch is het beslist de moeite waard hier eens aandacht aan te schenken want afgezien van de windrichting, vertelt de vorm van de wijzer ons veel meer over het gebouw, de bewoners of de streek dan u op het eerste gezicht zou vermoeden. In havenplaatsen vindt u zeilboten in alle soorten. In het agrarische gebied zijn het meestal koeien en paarden, op buitens staan veelal heraldische windwijzers. B.v. de reiger op kasteel Westhove, eens heeft dit huis een heer van Reigersberg met z'n familie gewoond. In de nieuwbouwwijken komen we een enkele keer wel eens iets origineels tegen maar meestal spreken hier de windwijzers niet de taal waarover we het in dit artikel hebben. Hoe dit allemaal ontstaan is wil ik u hierbij in grote lijnen vertellen. Maar eerst het volgende: Ik ben me er van bewust dat dit artikel en deze tekeningetjes bij lange na niet volledig zijn en dat er op dit terrein nog veel meer te zien is. Er is ook niet naar volledigheid gestreefd, doel van dit artikel is om de gemiddelde be schouwer in ons heem voornoemd wat meer te laten letten op de kleine dingen om ons heen en hun betekenis te leren begrijpen. Waarom nu juist een haan zo algemeen in gebruik is gekomen op kerktorens staat uitvoerig beschreven in het boekje 'De ornamenten van huis en hof' waaraan een groot deel van het volgende ontleend is. Het staat wel vast, dat Frankrijk het eerste land was waar het gebruik van wind wijzers een grote vlucht nam. In de Middeleeuwen was het in Frankrijk niet ieder een geoorloofd op z'n huis een windvaan aan te brengen. Dit was uitsluitend het voorrecht van de adel. Zo plaatste een ridder een vlagvormige windvaan op z'n kasteel, terwijl een baanderheer het recht bezat een vierkante wijzer aan te brengen. Daardoor kregen deze wijzers langzamerhand heraldische betekenis. Dus hogere adel vierkante vorm en lagere adel een vaantje. De windwijzers gingen een bijzondere plaats innemen toen men de kerktorens niet meer voorzag van zware, metalen of stenen kruisen, doch ze beter en sierlijker tooide met slanke ijzeren spitsen. De spitsen leenden zich uitstekend voor het plaatsen van een windwijzer. Ook bij de totstandkoming van andere grote openbare gebouwen (raadhuizen en koopmansbeurzen) werd deze versiering aan gebracht. Dateren de eerste windwijzers op kerken in Nederland uit de veertiende eeuw, de oudste is uit Frankrijk uit 1250. Wanneer deze tweevoeter als weerhaan voor het eerst op kerktorens in gebruik is genomen, kan niet met zekerheid worden gezegd. Oudtijds heette zo'n windvaan 14

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1981 | | pagina 20