DE OUDE TIJD werd erop gericht dat de auto zich maar aan de straat moest aanpassen in plaats van andersom. Deze hoek en andere panden hoefden niet meer gesloopt te worden, waardoor de geMIDDELde BURGER hier nog jarenlang voorbij kan rijden zonder dat hem iets opvalt. Tenzij hij dit artikel gelezen heeft, dat tot stand kon komen door gegevens uit het gemeentearchief van Middelburg. F.A. Broeksma door Ing. J.A. van de Putte Het tramtraject De enkelsporige, op houten dwarsliggers gemonteerde trambaan bezat een totale lengte van 10,7 km. Op drie plaatsen, te weten de Vlissingsesingel te Middelburg, 't Wissel bij Souburg en voor de remise in de Aagje Dekenstraat, waren z.g. 'passeerwissels' aangebracht. Verder waren er natuurlijk de 4 eindwisselplaatsen op de Markt te Middelburg, bij het station te Vlissingen, op het Bellamypark en bij de Leeuwentrap te Vlissingen. Tenslotte waren er nog 2 alternatieve wisselplaatsen, namelijk in de Langeviele te Middelburg (als het marktdag was) en in de Coosje Buskenstraat te Vlissingen (als het Bellamypark b.v. vanwege de kermis niet bereikbaar was). We willen nog eenmaal een rit met de tram beleven en we zullen deze route beschrijvingen als een 'rode draad' in gedeelten per aflevering inlassen. We starten op de Markt te Middelburg. De motorwagen heeft zojuist gewis seld en is weer vóór de bijwagen(s) gaan staan met zijn neus in de richting Langeviele. De bestuurder diende er hierbij zorg voor te dragen dat de beugel werd omgezwaaid (met 'stekende beugel' rijden was verboden!), tevens diende hij zich ervan te vergewissen dat tijdens dit omzwaaien de handrem aangetrokken stond. De onfortuinlijke bestuurder die dit eens verzuimde, zag tot zijn ontzetting dat de wagen ineens begon te rijden en het verhoogde ietwat aflopende middengedeelte van de Markt afreed, de rails uitliep en vlak voor een winkelpui weer tot stilstand kwam. Vlak voor we vertrekken controleert de wagenbestuurder ook nog even of alle bekerpennen in de koppelingen zitten. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat deze pennen er door een of andere olijkerd werden uitgehaald, waarna de motorwagen onder grote hilariteit zonder bijwagens wegreed! De conducteur blaast nu op zijn fluit; we kunnen vertrekken. De rijkruk wordt contactsgewijs opgeschakeld en voor we het weten zitten we in de Langeviele. Dan gaat het rommeldebom de toen ijzeren Langevieiebinnenbrug over, waarna we de Zandstraat-bocht indraaien. Deze bocht had de minimum toe laatbare kromtestraal en vele Middelburgers zullen zich het gepiep en geknars herinneren als de tram zich hier doorheen wrong. Na de Zandstraat gaat het via de Langevielebuitenbrug naar de eerste halte aan de Vlissingsesingel (toen Tramsingel). Het is donderdag als we deze denkbeeldige tocht aanvangen, 18

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1981 | | pagina 20