DE OUDE TIJD
werd erop gericht dat de auto zich maar aan de straat moest aanpassen in plaats
van andersom. Deze hoek en andere panden hoefden niet meer gesloopt te
worden, waardoor de geMIDDELde BURGER hier nog jarenlang voorbij kan
rijden zonder dat hem iets opvalt.
Tenzij hij dit artikel gelezen heeft, dat tot stand kon komen door gegevens uit het
gemeentearchief van Middelburg.
F.A. Broeksma
door Ing. J.A. van de Putte
Het tramtraject
De enkelsporige, op houten dwarsliggers gemonteerde trambaan bezat een
totale lengte van 10,7 km. Op drie plaatsen, te weten de Vlissingsesingel te
Middelburg, 't Wissel bij Souburg en voor de remise in de Aagje Dekenstraat,
waren z.g. 'passeerwissels' aangebracht. Verder waren er natuurlijk de 4
eindwisselplaatsen op de Markt te Middelburg, bij het station te Vlissingen,
op het Bellamypark en bij de Leeuwentrap te Vlissingen. Tenslotte waren er
nog 2 alternatieve wisselplaatsen, namelijk in de Langeviele te Middelburg
(als het marktdag was) en in de Coosje Buskenstraat te Vlissingen (als het
Bellamypark b.v. vanwege de kermis niet bereikbaar was).
We willen nog eenmaal een rit met de tram beleven en we zullen deze route
beschrijvingen als een 'rode draad' in gedeelten per aflevering inlassen.
We starten op de Markt te Middelburg. De motorwagen heeft zojuist gewis
seld en is weer vóór de bijwagen(s) gaan staan met zijn neus in de richting
Langeviele. De bestuurder diende er hierbij zorg voor te dragen dat de beugel
werd omgezwaaid (met 'stekende beugel' rijden was verboden!), tevens
diende hij zich ervan te vergewissen dat tijdens dit omzwaaien de handrem
aangetrokken stond. De onfortuinlijke bestuurder die dit eens verzuimde, zag
tot zijn ontzetting dat de wagen ineens begon te rijden en het verhoogde
ietwat aflopende middengedeelte van de Markt afreed, de rails uitliep en vlak
voor een winkelpui weer tot stilstand kwam.
Vlak voor we vertrekken controleert de wagenbestuurder ook nog even of alle
bekerpennen in de koppelingen zitten. Het zou namelijk niet de eerste keer
zijn dat deze pennen er door een of andere olijkerd werden uitgehaald,
waarna de motorwagen onder grote hilariteit zonder bijwagens wegreed! De
conducteur blaast nu op zijn fluit; we kunnen vertrekken. De rijkruk wordt
contactsgewijs opgeschakeld en voor we het weten zitten we in de Langeviele.
Dan gaat het rommeldebom de toen ijzeren Langevieiebinnenbrug over,
waarna we de Zandstraat-bocht indraaien. Deze bocht had de minimum toe
laatbare kromtestraal en vele Middelburgers zullen zich het gepiep en geknars
herinneren als de tram zich hier doorheen wrong. Na de Zandstraat gaat het
via de Langevielebuitenbrug naar de eerste halte aan de Vlissingsesingel (toen
Tramsingel). Het is donderdag als we deze denkbeeldige tocht aanvangen,
18