dus marktdag te Middelburg en dus passeren we bij het wissel een wachtend
extra-tramstel.
Via een S-bocht bij wat nu het kruispunt met de Poelendaeleweg is, komen we
terecht aan de linkerkant van de Vlissingseweg, langs de watergang en we
snorren met een vaartje van ca. 40 a 50 km naar de volgende halte, Ijsbaan.
Hier kruisen we het spoor van de Stoomtram Walcheren. De conducteur van
onze motorwagen dient zich dan ook, alvorens het vertreksein te geven, te
vergewissen of er geen stoomtram in aantocht is.
In het najaar van 1923, op een mistige dag, werd deze controle onvoldoende,
of zelfs in het geheel niet uitgevoerd, hetgeen toen resulteerde in een unieke
botsing tussen een stoomtram en een elektrische tram.
Na de halte Ijsbaan hebben we een flink stuk voor de boeg. Bij de halte-op-
verzoek, Lommerijk, staan geen mensen te wachten; evenmin hebben er zich
personen aangediend die de tram wensen te verlaten, dus rijden we zonder
vaart te verminderen door naar de halte Abeele.
Bij Abeele (ongeveer waar nu
het benzinepompstation is ge
vestigd), was vroeger ook een
'hoogte' in de weg, zoals nu
nog bij de Souburgsebrug.
We laten nu even wagenbe
stuurder Boone, met wie wij
reeds in gedachten op het
voorbalkon stonden, aan het
woord:
'Op een dag naderde ik met
twee bijwagens de halte Abee
le, toen nog halte-op-verzoek.
Ik hoefde niet te stoppen en ik
nam dus met enige vaart de
'hoogte'.
Aan de andere kant de helling
afgaande, stak opeens een
jongetje de spoorbaan over,
komende van de bosjes van de
slootkant. Ik remde zo hard
mogelijk, zowel elektrisch als
met de handrem. Ik slaagde
erin de trein tot op enige
meters afstand van het jonge
tje tot stilstand te brengen.
Het jongetje was gespaard
gebleven, doch in de tram was De Zandstraat.bocht.
het een ravage. Alle passa
giers waren van hun zitplaat
sen gevlogen, terwijl een boerenvrouw zelfs met haar gezicht door een tussen
ruit was geslagen.
De heer Boone is tot 1944 trambestuurder geweest. Na de opheffing van de
tramlijn werd hij meteropnemer, terwijl hij vanaf 1964 tot aan zijn pensio
nering in 1970 als portier werkzaam is geweest in het dienstgebouw te
19