DE STOOMTRAM WALCHEREN Dat de tram nog in veler herinnering voortleeft, blijkt wel uit de reakties die wij ontvangen op de artikelen over de Walcherse tram. Mr. W.F. de Reus uit Amsterdam zond ons hierna volgende verhaal uit eigen herinnering en de heer B.M. de Mey uit Utrecht zond een fotootje om in De Wete te plaatsen. Nu niet een foto van de eerste elektrische tram (zie vorige Wete) maar een plaatje van de laatste, genomen in juli 1946 onder Souburg. In De Wete van januari 1981 werd op blz. 26 gememoreerd dat er, behalve de tram Middelburg-Vlissingen, op Wal cheren nog een andere stoomtram heeft gereden, de z.g. Stoomtram Walcheren. Deze kwam er in dit artikel wat magertjes af, reden waarom ik nog eens enkele punten uit de herinnering wil op schrijven uit een tijd, die verscheidene onzer welbewust hebben meegemaakt. Vooral vanuit Westkapelle maakten vele scholieren (ambachtsschool,kweek school, HBS, enz.) van de tram ge bruik, aangezien de afstand vanuit Westkapelle naar Middelburg te groot (en te winderig) was om iedere dag te fietsen. Voor de scholieren bestond een speciaal abonnement, te weten een rittenkaart van plm. 46 ritten per maand. De kosten per rit bedroegen 2e klasse 13 1/3 cent en le klasse 16 2/3 cent. Iedere maand hield je altijd ritten Laatste tram, juli 1946 over, omdat je toch wel eens naar de stad fietste of het een dag geen school was, ziekte als verhindering optrad enz. Deze ritten, die niet werden gebruikt, kon men laten overschrijven naar de volgende maand. Op de le werkdag van de maand moest iedereen in het tramstationnetje weer zijn scholierenkaart ophalen, het aantal ritten dat hij moest betalen dan wel nog konden worden overgeschreven had je 4 dagen van tevoren opgegeven. De tram had in Westkapelle altijd een wat langere stoptijd nodig, niet alleen dat veel vrachtvervoer - vooral basaltsteen voor de zeedijk - per tram werd aangevoerd, doch ook de alom gewaardeerde bode Janse had - zeer vooruit strevend voor die tijd - een eigen vrachtwagon. Deze ging met de ochtendtram van 7.57 uur naar Middelburg en met de namiddagtram van 16.15 uur uit Middelburg kwam de wagon weer terug met alle benodigde boodschappen 21

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1981 | | pagina 23