DE STOOMTRAM WALCHEREN
Dat de tram nog in veler herinnering voortleeft, blijkt wel uit de reakties die
wij ontvangen op de artikelen over de Walcherse tram. Mr. W.F. de Reus uit
Amsterdam zond ons hierna volgende verhaal uit eigen herinnering en de heer
B.M. de Mey uit Utrecht zond een fotootje om in De Wete te plaatsen. Nu
niet een foto van de eerste elektrische tram (zie vorige Wete) maar een plaatje
van de laatste, genomen in juli 1946 onder Souburg.
In De Wete van januari 1981 werd op
blz. 26 gememoreerd dat er, behalve de
tram Middelburg-Vlissingen, op Wal
cheren nog een andere stoomtram heeft
gereden, de z.g. Stoomtram Walcheren.
Deze kwam er in dit artikel wat
magertjes af, reden waarom ik nog eens
enkele punten uit de herinnering wil op
schrijven uit een tijd, die verscheidene
onzer welbewust hebben meegemaakt.
Vooral vanuit Westkapelle maakten
vele scholieren (ambachtsschool,kweek
school, HBS, enz.) van de tram ge
bruik, aangezien de afstand vanuit
Westkapelle naar Middelburg te groot
(en te winderig) was om iedere dag te
fietsen. Voor de scholieren bestond een
speciaal abonnement, te weten een
rittenkaart van plm. 46 ritten per
maand. De kosten per rit bedroegen 2e
klasse 13 1/3 cent en le klasse 16 2/3
cent. Iedere maand hield je altijd ritten
Laatste tram, juli 1946
over, omdat je toch wel eens naar de
stad fietste of het een dag geen school
was, ziekte als verhindering optrad enz.
Deze ritten, die niet werden gebruikt, kon men laten overschrijven naar de
volgende maand. Op de le werkdag van de maand moest iedereen in het
tramstationnetje weer zijn scholierenkaart ophalen, het aantal ritten dat hij
moest betalen dan wel nog konden worden overgeschreven had je 4 dagen van
tevoren opgegeven.
De tram had in Westkapelle altijd een wat langere stoptijd nodig, niet alleen
dat veel vrachtvervoer - vooral basaltsteen voor de zeedijk - per tram werd
aangevoerd, doch ook de alom gewaardeerde bode Janse had - zeer vooruit
strevend voor die tijd - een eigen vrachtwagon. Deze ging met de ochtendtram
van 7.57 uur naar Middelburg en met de namiddagtram van 16.15 uur uit
Middelburg kwam de wagon weer terug met alle benodigde boodschappen
21