WALCHERSE UUTDRUKSELS Hier volgen er een dozijn, gesprokkeld uit mijn eigen voorraadje dat al bijna uitgeput raakt. Ik heb dan ook het plan om er mee te gaan stoppen als het hondertal vol is en dat zal dan in de volgende Wete zijn. Deze keer beginnen we met een drietal dat minder bekend is en heel oud moet zijn. Kijkt U maar. 77. Loop nae de barrebiesjes, d.w.z. loop naar de pomp. In het Woorden boek der Zeeuwse dialekten staat dat Berbice een Nederlandse kolonie was aan de kust van Guyana, door Zeeuwen gekoloniseerd, voorname lijk Vlissingers. Het ging in 1713 verloren aan de Fransen. De twee volgende zijn wellicht nog ouder, want die komen uit de tijd van voor de hervorming. 78. 't Is daer oerémus, dat zoveel betekent als: 't is daar een grote bende, een groot lawaai of een grote ruzie. Het woord oerémus is een vervorming van het Latijnse 'orémus', een formule uit de R.K. eredienst voor 'laat ons bidden'. 79. Kiek 'm is in z'n preheerjurk. Deze uitdrukking wordt gebruikt om iemands kledij te blameren, b.v. een lange jas. 'Preheer' komt van predikheer, een Dominicaan, een kloosterorde vanuit de middeleeuwen. 80. Ie ziet er uut as timpjesdeeg, bleek, slap. 'n Timpje is (was) een punt broodje van wit deeg. 81. Ie doet 't in 't verstolienge, stiekum, in 't verborgen. 82. 'k d'n weggeboezeroend, verwijderd, de deur gewezen. 83. Ie zit erop as de duvel op Geert Wie Geert was, is niet bekend, maar in elk geval niet benijdenswaardig. 84. Je weun nie in 'n eksternist, je zit hier toch goed. 85. aer uut d'ogen doe, betekent oppervlakkig schoonmaken. 86. da's ook eigen pokes gezondheid Dit is wel een platte, maar heel rake omschrijving voor 't begrip egoïsme. 87. en maer aoltied an de pinne, gebonden zijn, in touw zijn. 88. ier ei-je êêl de sissewienkel Sits is gebloemde katoenen stof. 't Woord sissewienkel wordt enkel overdrachtelijk gebruikt en betekent: de hele rommel. Dit was dus het voorlaatste klusje. Een volgende keer wil ik ook nog een 25

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1981 | | pagina 27