DE OUDE TIJD (slot)
door ing. J.A. van de Putte
Op naar Vlissingen
Na de halte 't Wissel vervolgen we onze rit naar Vlissingen. Erg vlug schieten
we ditmaal niet op, want enige honderden meters verder wordt er opnieuw ge
stopt, nu voor de halte 'De Hoogte', oftewel de halte 'Souburgse brug'.
Na Souburg stuiven we alras onderlangs de Kanaaldijk richting Keersluis te
Vlissingen. Rechts passeren we het vliegveld. Na de opening van de KLM-
vliegdienst Rotterdam - Haamstede - Vlissingen - Knokke had de tram hier een
halte op verzoek, ten dienste van de luchtreizigers. In de oorlogsjaren van 1940
- 1944 was hier over ruim honderd meter op last van de Duitse bezetting de
bovenleiding verwijderd, dit omdat eventueel opstijgende of dalende vliegtui
gen hier last van zouden kunnen hebben. Deze hindernis moest met verhoogde
snelheid en getrokken beugel genomen worden.
De jeugd (en niet alleen de jeugd!) was er gauw achter gekomen dat er zich op
de balkons van de bijwagens handremmen bevonden, die overigens alleen
werden gebruikt om losse geparkeerde bijwagens vast te zetten. De
aandachtige lezer begrijpt natuurlijk al wat hier de mop was: in de stroomloze
periode snel de handrem aandraaien en daar stond de tram. Het is zo
meermalen voorgekomen dat alle passagiers moesten uitstappen om te helpen
duwen. Ging de tocht in omgekeerde richting, dan werd de situatie nog
hachelijker omdat de tram hier 'vaart' moest houden om de hoogte van
Souburg te kunnen beklimmen. Wanneer de tram in deze richting door een
grappenmaker werd stilgezet, was de hulp van een extra motorwagen uit de
remise onontbeerlijk. Ondanks al dit oponthoud bereiken we toch op een
gegeven moment de Keersluisbrug te Vlissingen, waar gestopt wordt voor de
halte 'Keersluis'. Hier is het even opletten geblazen; het verkeer wordt hier
drukker, bovendien komen we hier een wirwar van andere tram- en treinspo
ren tegen.
Allereerst ontmoeten we het spoor van de Stoomtram Walcheren van het
traject station N.S. Vlissingen - Koudekerke. Dit spoor steekt de weg over en
loopt de Paul Krugerstraat in, wat in de twintiger jaren overigens nog maar
een dijkje was. Vervolgens kruisen we het fabrieksspoor van de K.M. 'De
Schelde', terwijl even voorbij de kruising een derde spoor, namelijk dat van de
elektrische 'stationstram' van de brug afkomende, zich zal voegen in de baan
van onze tram. Na de Keersluis, op de Koningsweg aangekomen, kruisen we
nog het smalspoor van de blikfabriek, dat naar een losplaats aan het Kanaal
liep.
Nog even verder langs de centrale, dan rechts de bocht om en we staan in de
Aagje Dekenstraat vlak voor de ingang van de remise en vlak voor het
voormalige tramkantoor, waar destijds o.a. directeur Slooves zijn kantoor
had. Een zijspoor gaat hier het remiseterrein op en wanneer we een blik in die
richting werpen, zien we verschillende tramstellen met hun voorkanten uit de
remiseloodsen steken. Onze rit is echter nog niet ten einde en dus rijden we de
Aagje Dekenstraat verder in. Daar dit spoor zowel door de stadsdienst als
21