Stagnatie
'Stagnatie' staat er als onderwerp boven de brief, welke directeur Slooves op
7 februari 1940 schreef aan de conducteurs M. Hollebrandse en P. de Veij.
We citeren:
'Het is bedroevend te moeten constateren dat toen op 6 februari j.l. er door
bijzondere omstandigheden twee trams tegenover elkaar kwamen te staan in
de Aagje Dekenstraat, de een voor den ander niet terug wilde en de trams
ongeveer 15 minuten tegenover elkaar zijn blijven staan zonder dat iets
gebeurde dan onderling geharrewar, zoodat één der passagiers verontwaardigd
den Hoofdopzichter opbelde om hem met deze misstand op de hoogte te
brengen en hem verzocht te komen ingrijpen. Ik kan niet anders aanvoelen dan
een verzaking van plicht.
De plichtsverzaking zal dan ook gestraft worden met verlies van twee vrije
dagen'.
Het bovengenoemde 'geharrewar' bestond o.a. hierin, zo lezen we in de oude
rapporten, dat conducteur De Veij, komende van het Betje Wolffplein met een
motorwagen en twee bijwagens, het onverantwoord vond om gezien de heer
sende mist weer achteruit terug te gaan rijden en hij gaf te verstaan 'dat hij
bleef staan, al was het tot Nieuwjaar'. Conducteur Hollebrandse daarentegen
betoogde dat ook hij geenszins van plan was achteruit te gaan omdat hij op het
Bellamypark nog passagiers moest gaan ophalen en deze nog moest afleveren
bij de boot naar Breskens, welke om 18.50 uur zou vertrekken. Enfin, het
duurde dan wel niet tot Nieuwjaar, maar toch in ieder geval 15 minuten
voordat de zaak geklaard was.
Eindpunt in zicht
Het eindpunt van onze rit begint allengs te naderen. Via Aagje Dekenstraat en
Betje Wolffplein komen we in de Badhuisstraat. De spoorrails liggen vanuit
onze richting gezien aan de linkerkant van de straat. Daar waar de Paul
Krugerstraat in de Badhuisstraat uitmondt, voegt ook de stoomtram van de
'Stoomtram Walcheren' zich weer bij ons en wel rechts van de straat.
Ook passeren we ongeveer op dit punt het pand waar enige jaren geleden nog
het kantoor van de nettendiensten Vlissingen en Walcheren was gevestigd en
waar destijds ook directeur Slooves heeft gewoond.
De heer Slooves was iemand die graag knutselde. Men kon hem 's avonds
nogal eens aantreffen, gekleed in een overall, achter één van de werkbanken
van de mechanische werkplaats. Verschillende praktische ideeën zijn ook aan
zijn brein ontsproten; b.v. toen tijdens de oorlog 1914 - 1918 de kolen zeer
schaars raakten en de vuren in de ketels van de centrale bijna niet gaande
gehouden konden worden, werd een installatie ontworpen, waarbij papier-
afval vermengd met kolengruis tot ballen werd geperst en waarmee dan toch
nog enigszins kon worden gestookt.
Verder experimenteerde hij ook met radio's, waarvan de techniek toen nog in
de kinderschoenen stond. Een van de nadelen van de radio van die tijd was,
dat er een anodebatterij aan te pas kwam; een bijzonder onpraktisch onderdeel
omdat het altijd op de meest ongewenste momenten leeg was. Doch wat was er
dan makkelijker, als je zelf toch bij de 'tram' werkte, om een hengel uit het
bovenraam te hangen en met een koperdraad de 550 volt van de bovenleiding
van de tram af te tappen?
23