Stagnatie 'Stagnatie' staat er als onderwerp boven de brief, welke directeur Slooves op 7 februari 1940 schreef aan de conducteurs M. Hollebrandse en P. de Veij. We citeren: 'Het is bedroevend te moeten constateren dat toen op 6 februari j.l. er door bijzondere omstandigheden twee trams tegenover elkaar kwamen te staan in de Aagje Dekenstraat, de een voor den ander niet terug wilde en de trams ongeveer 15 minuten tegenover elkaar zijn blijven staan zonder dat iets gebeurde dan onderling geharrewar, zoodat één der passagiers verontwaardigd den Hoofdopzichter opbelde om hem met deze misstand op de hoogte te brengen en hem verzocht te komen ingrijpen. Ik kan niet anders aanvoelen dan een verzaking van plicht. De plichtsverzaking zal dan ook gestraft worden met verlies van twee vrije dagen'. Het bovengenoemde 'geharrewar' bestond o.a. hierin, zo lezen we in de oude rapporten, dat conducteur De Veij, komende van het Betje Wolffplein met een motorwagen en twee bijwagens, het onverantwoord vond om gezien de heer sende mist weer achteruit terug te gaan rijden en hij gaf te verstaan 'dat hij bleef staan, al was het tot Nieuwjaar'. Conducteur Hollebrandse daarentegen betoogde dat ook hij geenszins van plan was achteruit te gaan omdat hij op het Bellamypark nog passagiers moest gaan ophalen en deze nog moest afleveren bij de boot naar Breskens, welke om 18.50 uur zou vertrekken. Enfin, het duurde dan wel niet tot Nieuwjaar, maar toch in ieder geval 15 minuten voordat de zaak geklaard was. Eindpunt in zicht Het eindpunt van onze rit begint allengs te naderen. Via Aagje Dekenstraat en Betje Wolffplein komen we in de Badhuisstraat. De spoorrails liggen vanuit onze richting gezien aan de linkerkant van de straat. Daar waar de Paul Krugerstraat in de Badhuisstraat uitmondt, voegt ook de stoomtram van de 'Stoomtram Walcheren' zich weer bij ons en wel rechts van de straat. Ook passeren we ongeveer op dit punt het pand waar enige jaren geleden nog het kantoor van de nettendiensten Vlissingen en Walcheren was gevestigd en waar destijds ook directeur Slooves heeft gewoond. De heer Slooves was iemand die graag knutselde. Men kon hem 's avonds nogal eens aantreffen, gekleed in een overall, achter één van de werkbanken van de mechanische werkplaats. Verschillende praktische ideeën zijn ook aan zijn brein ontsproten; b.v. toen tijdens de oorlog 1914 - 1918 de kolen zeer schaars raakten en de vuren in de ketels van de centrale bijna niet gaande gehouden konden worden, werd een installatie ontworpen, waarbij papier- afval vermengd met kolengruis tot ballen werd geperst en waarmee dan toch nog enigszins kon worden gestookt. Verder experimenteerde hij ook met radio's, waarvan de techniek toen nog in de kinderschoenen stond. Een van de nadelen van de radio van die tijd was, dat er een anodebatterij aan te pas kwam; een bijzonder onpraktisch onderdeel omdat het altijd op de meest ongewenste momenten leeg was. Doch wat was er dan makkelijker, als je zelf toch bij de 'tram' werkte, om een hengel uit het bovenraam te hangen en met een koperdraad de 550 volt van de bovenleiding van de tram af te tappen? 23

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1982 | | pagina 25