Daarop attent gemaakt door de voorzitter, nog gauw even doot het naast het museum opgestelde binnenschip gelopen, om het roefje te bekijken. Roman tisch om te zien, maar de omstandigheden toen het werd gebruikt, waren dikwijls anders. Door onze begeleider werden we o.a. nog gewezen op de aanzet van de middel eeuwse stadsmuur tegen het Steen, die, onderbroken door enkele straten, nog een eindje door de stad te volgen is. Via de markt terug naar ons restaurant voor de lunch. Voor we daarna vertrokken naar ons eigenlijke doel, het drukkerij-museum, gaf de heer De Bruin nog een algemeen overzicht hiervan. Gezamenlijk togen we daarna weer Antwerpen in. Een gemakkelijke bijkomstigheid: evenals het Steen lag het museum maar een klein eindje lopen van ons vertrekpunt, waar we volgens afspraak om vier uur weer terug verwacht werden. Halverwege de Oude Koornmarkt - het wordt eentonig - schoot onze gids een poortje in. 'Dit moet ik ook nog even laten zien', met de uitleg ondertussen van enkele bijzonderheden. Het bleek zo'n intiem oud aan-, uit- en overge- bouwd steegje, de Vlaaikensgang, prachtig gerestaureerd, met inpandige huis jes en, natuurlijk, kasseien. Vóór het museum aan de Vrijdagmarkt, op de binnenplaats en in het museum zelf weer uitgebreide informatie en aanwijzingen waar op te letten; naast het zakelijke gidsje extra welkom bij zo'n overvloed. Het is een machtig geheel, dit museum, vooral ook omdat alles zo in zijn eigen omgeving gebleven is. De gehele drukkerij b.v. met alle machines, compleet met papiervoorraad, letterbakken, enz. Dat is toch wat anders dan zo maar één persje in een namaak-omgeving. Prachtige en unieke boekwerken, in sierlijke letters gedrukt in verschillende kleuren en met veel bladgoud, en, waar eigenlijk alles betreffende deze excursie mee begonnen is, het materiaal waarmee deze boeken gedrukt zijn in vele gevallen ernaast geëxposeerd. Fijn gegraveerde koperen platen, maar wat nog verwonderlijker is, zeer vele in hout en vrijwel net zo fijn bewerkt. Het gebouw zelf mag er ook zijn, mooie evenwichtige gevels met knap beeld houwwerk (het leeuwetrapje bijvoorbeeld!), prachtige lambrizeringen, enkele kamers met goudleerbehang, anderen eenvoudiger samengesteld uit bewerkte wagenschot-delen De zware balklagen, overal zichtbaar, samengesteld uit moer- en kinder balken, met ook weer sierlijk bewerkte kraagstenen en sleutelstukken en niet in het minst de wetenschap, dat dit alles handwerk is, doet je een en ander nog meer bewonderen. In kamer 7, 'Wording en historiek van ontstaan tot uitgeven' gaf de heer De Bruin ons hiervan een voorbeeld aan de hand van eigen werk. Hierna dwarrelde het gezelschap uiteen langs de geweldige boekenwanden; het museum bezit zo'n 30.000 banden, de lettergieterij, schilderijen, de autentieke meubelen nog op de plaats waar ze indertijd gebruikt zijn, enz., enz., om tegen vieren weer in de gang te verzamelen en buswaarts te tijgen. Bij debus: 2 dames niet aanwezig. Dat was niet zo verwonderlijk, want in een etalage aan de Suikerrui (zo heet die straat) lagen prachtige geslepen schijfjes en stukjes natuursteen. Dat nu had grote aantrekkingskracht uitgeoefend op deze dames (onder wie de penningmeesteres). De prijs van die steentjes was nog niet eens zo gek voor zulk mooi spul, hoewel 700 Bfr. is nu ook weer niet gekregen. Enfin, we vertrokken met enige vertraging naar onze koffiestop in Hooger- 4

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1982 | | pagina 6