KERKELIJK LEVEN TE ZOUTELANDE
een pandje ernaast nu een halve eeuw geleden geboren en heb in de voorma
lige smidse een groot deel van mijn leven doorgebracht.
Vanzelfsprekend ben ik daardoor vele malen geconfronteerd met de spreuk op
de gevel van de smederij annex winkel.
Nu eens waren het vrienden en kennissen, maar vaker nieuwsgierige of leer
gierige toeristen die graag eens wilden weten wat er nu precies op die balk te
lezen stond. Hoewel de liefde voor geschiedenis en vooral van de Veerse ge
schiedenis er al vroeg bij mij in zat en ik er, wanneer er gelegenheid voor was,
ook graag van vertelde, werd het soms wel eens wat te bar, wat het geloop van
de toeristen betrof (uiteindelijk moest er ook nog wat werk uit mijn handen
komen). Ik heb dan ook wel eens met de gedachte gespeeld om er een auto
maat op te hangen met de volgende spreuk erbij: 'Wilt U graag weten wat er
staat? Werp dan een kwartje in de automaat'.
Helaas is het er nooit van gekomen. Maar nu de spreuk zelf.
Ik heb nooit anders geweten, en zal deze wetenschap wel bij mijn vader
opgedaan hebben en die misschien wel weer van zijn voorganger, dan dat er op
de balk te lezen staat:
'God die Salomon sinen tempel stiften dede
Verleen in dit huus goeluc voerspoet en vrede'.
Ik ben het inderdaad met Drs. Hal eens dat de tweede letter van het woord
goeluc meer op een D dan op een O lijkt, maar misschien heeft de schrijver
hier een foutje gemaakt. In het begin is het beter leesbaar dan op het eind. De
reden hiervan is dat de schrijver, of was het een schijnwerker, kennelijk zijn
woorden niet van tevoren heeft opgezet, zodat hij, hoe meer hij naar het eind
kwam, wegens ruimtegebrek de woorden en letters dichter bij elkaar moest
zetten. Over de herkomst van de balk of beter gezegd fries is al veel gespecu
leerd, Kasteel Sandenburgh of ook het eertijds binnen de stad gelegen Grave-
lijk Slo Laterdaale worden wel genoemd, maar met zekerheid is het tot op
heden nog nooit vastgesteld.
Dit zijn wat aanvullingen en opmerkingen naar aanleiding van bovengenoemd
artikel waarvan ik meende ze U niet te mogen onthouden.
H. Meijers
(vervolg)
Hoewel de kerkenorde aanvankelijk anders doet vermoeden (kort voor en na
de overgang schijnt de doop vooral door de vaders erg veronachtzaamd te zijn)
is men er blijkbaar al spoedig toegekomen orn de doop slechts toe te dienen de
zondag op de geboorte volgende; zodoende was de moeder alleen aanwezig,
wanneer deze weduwe of haar man lang afwezig was, in welk geval de bedie
ning zolang als strikt noodzakelijk was, uitgesteld werd.
In de regel waren verwanten als getuigen aanwezig. Behalve de gecensureerden
vierden de belijdende leden, voor zover ze aanwezig konden zijn, de zondag
voormiddag volgende op de proefpredikatie, het Heilige Avondmaal. Voor de
bediening van elke viering ging de predikant met een zijner kerkeraadsleden
het dorp rond om te informeren naar mogelijke bezwaren in de gemeente.
Deze kwamen maar al te veel voor, vooral gedwongen huwelijken, ook verla
ting, dronkenschap en onderlinge ruzies. Zo mogelijk werden de bezwaren uit
10