DE OUDE TIJD (11)
door Ing. J.A. van de Putte
DE TECHNISCHE DIENST ANNO 1932
In dezelfde gebouwen, waarin zich de tramremise bevond, waren ook de
mechanische werkplaats (de heer F. Kaashoek), de schilderswerkplaats en de
elektrische werkplaats (de heer Steutel) gehuisvest.
Nog verder het terrein opgaand, kwam men bij de kantoren van de Technische
Dienst, alsmede de woonhuizen van de heren Kaashoek en Bek.
In dit komplex, dat op 27 juli 1932 gereed kwam, kon men aantreffen de heer
Linse, Hoofdopzichter van het Centrale- en Trambedrijf; ir. De Regt, hoofd
ingenieur van de Nettendienst; ir. Beuge, hoofd van de Meterdienst, alsmede
de tekenaars Louws en Ten Bruggencate. In de jaren na de oorlog 'hield' de
heer De Lange er ook nog 'kantoor', als hij de scepter zwaaide over het
periodieke proefdraaien van de centrale. Maar daarover later.
Voorlopig vertoeven we nog in het verre verleden en aan ons geestesoog
trekken vele gezichten, van toen bij de PZEM werkzamen, aan ons voorbij.
In gedachten zien we op de machinevloer o.a. de machinisten J. v.d. Plasse,
G.W. v.d. Weele en M. Vuijk; op de ketelbordessen ontwaren we de stokers
F.A. Joziasse en C. Wielemaker, terwijl we aan het schakelbord kunnen ver
wachten de heren E. Ebert, R.H. Split en J.H. Poorthuis. Weer buiten aange
komen zien we hoe Kees Kervink zijn paard inspant voor de bovenleiding
montagewagen, terwijl we vanuit de mechanische werkplaats Frans Kaashoek
en Ko Pieterse lustig op het ijzer horen kloppen. In de remise worden enige
tramstellen klaargemaakt voor vertrek. De bestuurders Bimmel en Kieboom
rangeren met hun motorwagen en de conducteurs Wondergem, De Vos, Job
ter Haar en Gilles de Vey controleren hun kaartjestrommels. Het gehele tafe
reel werd daarbij nauwlettend gadegeslagen door een van de twee controleurs
Adriaanse of Kerkhove. Deze functionarissen, welke moesten toezien op de
stipte nalevering van het dienstrooster, hadden letterlijk en figuurlijk een
streepje (op de mouw!) voor, terwijl ze bovendien gekleed mochten gaan in
een uniform van 'lakense' stof.
En terecht, want verschillen moeten er zijn!
DE NACHTWACHT
In 1940 kwam de oorlog over ons land. Op 10 mei vielen de Duitsers ons land
binnen, op 17 mei vond een zwaar bombardement op Middelburg plaats, dat
de binnenstad in de as legde. Later volgden nog luchtaanvallen op Vlissingen
en op het vliegveld aan de Vlissingseweg. Het duurde niet lang of de bezetting
was een feit.
Op 26 juli 1940 kwam Hauptmann Heiberg van de Wehrmacht ons centrale
terrein in Vlissingen verkennen. Inmiddels waren ook Duitse schildwachten
verschenen, welke met het geweer over de schouder rondjes liepen met de
machinist of met de schakelbordwachter.
Een moeilijke tijd brak aan. De Duitsers eisten van ons dat de energievoorzie
ning onverminderd doorgang zou vinden en dit ondanks de vele luchtaanvallen
en beschietingen, o.a. op het aangrenzende Scheldeterrein.
26