Mijn gedachten gaan dan in de richting van de pakhuizen aan de Kinder dijk. Het woord zou dan zo ongeveer betekenen: brug, toegang gevende tot de (dijk met de) pakhuizen. Overigens heb ik het woord 'spieker' in deze betekenis in het Zeeuws nooit horen gebruiken, maar dat zegt natuurlijk weinig. Maar ook het Zeeuws Woordenboek geeft deze tweede betekenis niet. Ik fantaseer nog even in een andere richting: Met het woord 'spijker' hangt samen het woord 'spaak', Zeeuws 'spêêke - radspêêke', het Duitse 'Speiche': ik zie voor me de opvallende raderen met hun spaken. Zelf geloof ik echter niet erg in deze etymologie. Heet de brug misschien eenvoudig zo, omdat er zoveel ijzeren nagels voor gebruikt zijn? Of is de ontwerper of de maker misschien ene meneer Spijker? Het spelen met etymologieën is een boeiend, maar ook gevaarlijk bedrijf. De Fantasie verdrijft maar al te gemakkelijk de strenge Wetenschap. Kan iemand meer licht verschaffen in deze zaak? M. Polderman Goes Toen ons redaktielid de heer P. Sijnke bovenstaande bijdrage van de heer Polderman las, wist hij ons direkt te vertellen welke betekenis de juiste is, n.l. betekenis 2. We hadden van de heer Sijnke niet anders verwacht. Immers hij is gemeente-archivaris van Middelburg. Maar Sijnke onderbouwde zijn bewering onmiddellijk met bewijsmateriaal. Hij wees ons n.l. op het boek van dr. J.C. de Man, Het zuidelijk deel van den op het laatste der zestiende eeuw afgebro ken muur van Oud-Middelburg, z.j. Daarin staat op de pagina's 48 en 49 onder meer: 'Terwijl aan de eene zijde van dit schoone water (bedoeld wordt de tegenwoordige Rouaansekaai, red.) de rijkelui woonden, vestigden zich aan de andere zijde de mannen der Gilden en Ambachten; men bouwde er pakhuizen, die men met een oud Duitsch woord Speikers, in Zeeland verkeerdelijk Spikers noemde en dit voert ons vanzelf naar de Spijkerbrug. De Spijkersbrug zou volgens Macaré reeds dagtekenen van vóór 1559; zij wordt echter op geen enkele kaart afgebeeld; misschien is het toen maar een hulpbrug geweest om de redoute aan de latere Slijkpoort te bereiken, die in die tijd is gemaakt. Dat Van Deventer in 1558 ze niet kon tekenen is te begrijpen, maar dat De Bast het in 1595 niet deed, doet denken, dat zij niet bestond, en dat Macaré zich vergist heeft. Het is intussen zeker, dat in 1595 Spijkers bij de brug werden gebouwd. De toen of kort daarop gemaakte brug zelve was van hout en kon worden opgehaald'. Red. 30

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1983 | | pagina 32