aan Grite Dankartsz wed,, voor dat die ruters
daar verteerden, 3£.
(Blijkbaar werd er ook toen al een stevig glas gedronken).
Als op de steen in Westkapelle dus staat dochtr., mogen we rustig aannemen,
dat het om de steen van een vrouw of meisje gaat, maar dan wel iemand uit de
groep van de invloedrijken, of misschien een religieuze.
Tussen stier en leeuw en verder naar boven stonden dan jaartal en datum,
terwijl het geheel werd afgesloten met een 'bid voor de ziel'.
Hiervan is met enige goede wil het woord sterf nog wel te lezen en ook anno,
afgekort door een a met daarboven een afkortingsstreep gevolgd door een o, is
zo nog herkenbaar.
Voor het jaartal moeten we echter weten, dat er in plaats van de X van XVc
een ander teken gebruikt is, n.l.
Dit teken is ontstaan uit de combinatie van X en P, in het Grieks de
letters Chi en Rho, in die taal de beide eerste letters van het woord
Julianus de Afvallige, een Romeinse keizer, die van 331 - 363 leefde,
verklaarde, dat hij oorlog voerde tegen de X, Christus, en een nog be
staand voorbeeld van deze betekenis van de letter X vinden we in het
huidige Engels, waar Christmas ook wel Xmas geschreven wordt.
Nog vaker dan alleen de letter X werd ter aanduiding van Christus
het Christusmonogram XP gebruikt, waarin P dus de Griekse schrijf
wijze voor de letter R is.
X en P werden tot een geheel verbonden, en hieruit is het boven-
afgebeelde teken ontstaan, omdat de mensen, in de tijd van onze graf
stenen, vooral de geestelijken, in de X van het jaartal niet alleen het
Romeinse cijfer 10 zagen, maar ook de aanwezigheid en de heerschap
pij van Christus in en over werkelijk alles, en dit in opschriften, ver
sieringen en motieven tot uitdrukking wilden brengen.
Net boven de leeuw, in de rest van het jaartal, staat dit teken trouwens nog
eens. Zo komen we tot het jaartal 1516. De datum wordt begonnen met
'opten', maar ontbreekt verder. Tenslotte de enige steen in Middelburg met
een evangelisten-zinnebeeld, echter alleen de jonge stier.
Bij de restauratie van het pleintje, aan het eind van de poort tussen de huizen
'De drie spuiten' en 'De berg Etna', in de Lange Delft, bracht de gemeente,
achter een hersteld kelderluik, ook een daar aangetroffen grafsteen weer aan.
Een daad van piëteit, waarvoor we niet genoeg waardering kunnen hebben.
Leesbaar daarop is alleen: Symonsz. sterf Ao.
Nogmaals, we mogen dankbaar zijn, dat zowel in Westkapelle als in
Middelburg zulke kleine monumenten bewaard blijven.
XPI$T0ê (Christus).
Middelburg, J.C. Beimers
8