Tc eleze hiervoor bedoelde pand. Vermoedelijk zijn ze in de loop der tijd, hetzij door de vervallen staat waarin ze verkeerden, hetzij door de wens van de Dam-bewoners om meer licht tot hiin woningen te laten toetreden, afgetopt. Uit de voordeurpartij met fraai gevormd bovenlicht en de kelderluiken van één van deze panden blijkt dat deze woning meer geweest is dan het vervallen bouwsel van nu. Het vervallen zijn geldt trouwens voor het hele straatje. Hoewel in de direkte omgeving de afgelopen jaren veel aan restauratie en stadsherstel is gedaan, is het er hier (nog) niet van gekomen. Doordat naast de woonfunctie ook de bedrijvigheid uit de Pijpstraat verdwenen is, dreigt dit sfeervolle straatje te vervallen tot één grote bouwval ten gevolge waarvan te zijner tijd aan grondige sloop niet te ontkomen is. In DE WETE van oktober 1982 geeft de heer K. Kareis een verklaring van de naam Pijpstraat. Zij luidt: 'De Pijpstraat herinnert aan opslag van pijpen vaten) wijn. De betreffende wijnhandelaren woonden aangrenzend aan Dam of Singelstraat (zie huisnamen als Oxhooft). In de late middeleeuwen was de Pijpstraat de stadswal, terwijl de Singelstraat de bijbehorende singel was, wat o.a. blijkt uit het hoogteverschil'. Een reactie hierop leverde E.W. v.d. Putte - Goethals (Wete, januari 1983) met o.a. een kaartje met de verschillende stadia van stadsuitleg. Volgens dit kaartje valt de Pijpstraat nog net binnen de uitleg uit het derde kwartaal van de 14e eeuw, dus tussen 1375 en 1400. Het zou dus mogelijk kunnen zijn, dat de Pijpstraat toch werd volgebouwd omdat er binnen de toenmalige wallen geen andere plaats meer was om te bouwen. Toen echter werden niet de huizen gebouwd die U op de tekening ziet. Deze dateren n.l., grofweg, uit de tweede helft van de 16e eeuw. Dus, om terug te komen op wat ik aan het begin van dit artikel opmerkte: de Pijpstraat is een moeilijk definieerbaar, in de tijd te plaatsen straatje. Ondertussen vreet de tand des tijds steeds verder aan deze omgeving. Wat het verschil tussen de voorzijde van de Dam en de daarachter (aan de Pijpstraat) gelegen panden steeds groter maakt. Wat overblijft is de schilderachtige bouw valligheid die een voor liefhebbers 'twijfelachtige' schoonheid in zich heeft. 1-12-1984 F.Br. Op Kruispost, zeilende loodsen voor de Nederlandse kust Er zijn twee boeken verschenen die de geschiedenis van het rijksloodswezen beschrijven en die van de loodsen in het bijzonder. In onze havensteden waren de loodsen door de eeuwen heen een begrip en zij zijn het nog in de vaak besloten gemeenschappen van onze kleinere kust plaatsen. In zijn boek Op Kruispost, zeilende loodsen voor de Nederlandse kust, verhaalt Hans Beukema de vaak dramatische ontwikkeling van het rijksloods wezen in Goeree en Vlissingen, maar vooral in Delfzijl, Terschelling en het 24

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1985 | | pagina 26