Direkt had men van de gelegenheid gebruik gemaakt om militairen per spoor naar Vlissingen te brengen. De Minister van Koloniën was gekomen om de troepen van de trein naar het schip de 'Holland' te begeleiden, waarmee ze naar Indië gingen om in Atjeh de rust te herstellen. Vanwege deze dag werd er op 'bier en brood' getracteerd. Na door de Koning te zijn geïnspecteerd gingen de soldaten aan boord. Vlissingen had dus de primeur van dit hoge bezoek. Middelburg was echter ook in feesttooi; erepoorten en groen waren niet vergeten. Aan de Stationsweg waren schilden opgehangen met namen van steden waarmee Middelburg handelsverkeer had: Petersburg, Riga, Londen, Bremen, Liverpool, Gent, Vlissingen, Veere, New York, Antwerpen, Hamburg, Rotterdam en Boston. Behalve bewoners van Middelburg, die per koets naar Vlissingen waren gekomen, was er 's morgens een deputatie uit Veere en Middelburg per stoomboot naar Vlissingen gevaren om de Koning te verwelkomen en om aanwezig te zijn bij het openen van de grote zeesluis. De boot was gepavoi- seerd met wimpels, vlaggen, lampions en lantaarns. Na het bezoek aan Vlissingen gaat de Koning met zijn gevolg met het Koninklijk jacht naar Middelburg en wel door het Kanaal door Walcheren, begeleid door vele andere schepen. Eén ervan heeft de muziekkorpsen van de Grenadiers en Jagers aan boord. Wat een merkwaardig schouwspel moet dit hebben opgeleverd voor toeschouwers aan de wal. Aan de Loskade in Middelburg komt de Koning aan wal en wordt officieel welkom geheten door de burgemeester. De volgende ochtend zal de Koning per trein terugreizen naar de residentie. Vlissingen feest door; 's avonds wordt de stad schitterend verlicht, overal is er muziek. Het was een 'onvergetelijke' dag voor Walcheren. A.M. van Loo - Ditmar Den Haag, februari 1985 13

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1985 | | pagina 15