VOORD EN BEELD
steeds algemener onder steden
en adel. En tijdens en na de
80-jarige oorlog, als de repu
bliek der Zeven Verenigde
Nederlanden wordt gevormd,
wordt ook door rijke kooplui
en andere vooraanstaande
lieden de leeuw in hun wapen
aangebracht en in en bij hun
woonomgeving gebruikt.
Het is uit deze periode dat de
stenen leeuwen stammen. Dit
is ook op te merken uit het
krullende motief van de
schildrand.
Er wordt wel beweerd dat
deze leeuwtjes in Oostkapelle
afkomstig zijn van het ge
sloopte herenhuis dat tegen
over de kerk stond.
Bij bestudering van het vogel
vluchtperspectief uit Smalle-
gange's Kroniek van Zeeland,
dat de situatie van het dorp
Oostkapelle kort voor 1696
weergeeft, zien we dat de uit
gang van het kerkhof op dezelfde plaats getekend is als de huidige. Op deze
zeer gedetailleerde weergave zien we echter geen leeuwtjes die de hoofdingang
begrenzen. Evenmin bij de (zij-)ingang naar het grote herenhuis van de familie
Le Sage. De ingang hiervan wordt versierd met staande menselijke figuren
zoals we b.v. ook zien bij het toegangshek van Toorenvlied in Middelburg.
De hoofdingang van het complexe park rond het huis was gelegen ongeveer op
de plek waar zich thans de Rabobank bevindt, dus hoek Dorpsstraat -
Lantsheerstraat. We zien vanuit deze toegang een lange rechte oprijlaan naar
het voorhof van het huis leiden.
Op de afbeelding in de Kroniek is wel een hek weergegeven, maar de details
gaan niet zover, dat ze laten zien of dit hek ook geflankeerd werd door iets,
maar dit is wel aan te nemen. Maar of dit leeuwen waren? Het is mogelijk dat
de oorspronkelijke stenen leeuwen afkomstig zijn van het herenhuis, maar erg
aannemelijk is het niet.
Een ding is echter zeker: de huidige leeuwen zijn het niet geweest, die zijn pas
in 1979 vervaardigd door beeldhouwer Peter de Jong, naar aanleiding van het
feit dat één der beelden kort daarvoor ontvreemd was. De overgebleven leeuw
21