VOORD EN BEELD steeds algemener onder steden en adel. En tijdens en na de 80-jarige oorlog, als de repu bliek der Zeven Verenigde Nederlanden wordt gevormd, wordt ook door rijke kooplui en andere vooraanstaande lieden de leeuw in hun wapen aangebracht en in en bij hun woonomgeving gebruikt. Het is uit deze periode dat de stenen leeuwen stammen. Dit is ook op te merken uit het krullende motief van de schildrand. Er wordt wel beweerd dat deze leeuwtjes in Oostkapelle afkomstig zijn van het ge sloopte herenhuis dat tegen over de kerk stond. Bij bestudering van het vogel vluchtperspectief uit Smalle- gange's Kroniek van Zeeland, dat de situatie van het dorp Oostkapelle kort voor 1696 weergeeft, zien we dat de uit gang van het kerkhof op dezelfde plaats getekend is als de huidige. Op deze zeer gedetailleerde weergave zien we echter geen leeuwtjes die de hoofdingang begrenzen. Evenmin bij de (zij-)ingang naar het grote herenhuis van de familie Le Sage. De ingang hiervan wordt versierd met staande menselijke figuren zoals we b.v. ook zien bij het toegangshek van Toorenvlied in Middelburg. De hoofdingang van het complexe park rond het huis was gelegen ongeveer op de plek waar zich thans de Rabobank bevindt, dus hoek Dorpsstraat - Lantsheerstraat. We zien vanuit deze toegang een lange rechte oprijlaan naar het voorhof van het huis leiden. Op de afbeelding in de Kroniek is wel een hek weergegeven, maar de details gaan niet zover, dat ze laten zien of dit hek ook geflankeerd werd door iets, maar dit is wel aan te nemen. Maar of dit leeuwen waren? Het is mogelijk dat de oorspronkelijke stenen leeuwen afkomstig zijn van het herenhuis, maar erg aannemelijk is het niet. Een ding is echter zeker: de huidige leeuwen zijn het niet geweest, die zijn pas in 1979 vervaardigd door beeldhouwer Peter de Jong, naar aanleiding van het feit dat één der beelden kort daarvoor ontvreemd was. De overgebleven leeuw 21

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1985 | | pagina 23