burg. Dit is het z.g. 'Rollen maken'. Hierbij wordt door de Kapitein de 'Rol' voorgele zen, waarin de regels en voorschriften van het Gaaischieten zijn opgenomen. Een bestuursverkiezing heeft plaats en de aanwezige deelnemers kunnen reeds hun handtekening plaatsen op de 'Rol'. De volgende dag (Zaterdag) worden de tronken ge boord. Deze moeten nl. van een gat worden voorzien, om ze op de 'stingen' te kunnen plaatsen. (De 'sdnge' is een lange paal met stalen 3-tand, waarop bij het schieten de tronken worden geplaatst.) In de week daarop volgend, worden op een 3-tal avonden 'patronen gevuld', (zoals gezegd een dikke 2000) 's Woensdags voor de kermis is er weer een 'vergadering', het z.g. 'Rollen sluiten'. Op deze avond moeten de deelnemers voor 22.00 uur allen op de 'Rol' hebben gete kend. Hierna is deelname niet meer mogelijk. Donderdag daarop wordt om klokslag 20.00 uur café 'de Rode Leeuw' door de meeste deelnemers verlaten, waarbij Kapitein en Tamboer voorop gaan en wordt naar oude traditie de kermis 'ingetrommeld'. Vanzelfsprekend gaat deze rondgang langs de diverse café's. Na het 2e café moet de Kapitein het gezelschap verlaten, om het om 22.00 uur precies weer te 'ontvangen' op de stoep van 'de Rode Leeuw'Al naar gelang het 'uithoudingsvermogen' van de deelnemers worden daarna nog enige consumpties genuttigd. Op vrijdagmorgen (kermisdag) vindt om 5.00 uur 's morgens het eerste appèl plaats in 'de Rode Leeuw'. Zoals verder de gehele dag gebruikelijk zal zijn, gaan de Kapitein en Tamboer voorop en nu worden de 'stingen' opgehaald, die zich 'onder' de toren bevin den en naar de schietbaan gebracht. Na het 'opbouwen van de nodige voorzieningen gaat het om ca. 07.00 uur terug naar 'de Rode Leeuw'. Om 08.00 uur wordt het 2e appèl gehouden, waarna met geweren de tocht naar de schietbaan weer wordt ondernomen. Hier worden de deelnemers dan opgewacht door de Burgemeester die na het houden van een kort (soms vermanend) toespraakje en een welkomstwoord van de Kapitein het eerste schot lost. Om 12.00 uur terug in 'de Rode Leeuw', waarbij enig haastwerk vanwege het schoonmaken van de geweren en het ver kleden. Om 13.00 uur wederom appèl, waarbij alle deelnemers in het wit zijn gekleed. Eventuele nieuwelingen (Recruten) worden voor 'de Rode Leeuw' staande door de Fourier van een zwarte snor voorzien. Deze snor mag niet worden verwijderd voordat het 'schipje' is afgeschoten. Een rondgang langs diverse café's brengt het gezelschap (meestal in vrolijke stemming) om een uur of 3 weer terug in de schietbaan. Eerst nu wordt geschoten op het 'schipje' en daarna op het 'poppetje', waaraan meestal extra prijzen zijn verbonden. Tevens wordt dan voor het publiek -tegen betaling- de 'vrije baan' geopend. (Eveneens met een 'schipje' en een 'poppetje') 's Avonds om een uur of 8 is het afgelopen. Om ca 21.00 uur worden de geweren inge zameld na een grondige controle, welke al in de schietbaan plaats vindt. (Voorkomen van 'ongelukjes') Voor diegenen die nog genoeg conditie bezitten wordt na een uitgebreide 'wasbeurt' en een hapje, tot in de kleine uurtjes het feest voortgezet op de kermis en alles wat daar zo bij hoort. Echter, de volgende morgen (Zaterdag) dient elke deelnemer weer present te zijn om 09.30 uur in 'de Rode Leeuw', waarna -uiteraard 'achter de trommel' lopend- weer de gang naar de schietbaan wordt gemaakt. Hier wordt de inmiddels door het bestuur en commissie opgemaakte rekening gepresenteerd en afgerekend. De 'stingen' worden door de deelnemers, op de schouders gedragen en met de nodige 'rustpauzes', teruggebracht naar de kerktoren. Alvorens echter het einddoel te hebben bereikt, worden de Kapitein en de Fourier elk gezeten op een 'stinge' door de baan van de Ringrijders gedragen. Deze tocht is niet afgelopen voordat zij elk een ring hebben gestoken. Onder de toren aangekomen wordt traditie getrouw een 'kalken pijp' ge- 25

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1987 | | pagina 27