DE KERMIS IN VEERE wel, maar zonder trapgevel. Pogingen van de tegenwoordige bewoners, hun familie bewoonde het pand de laatste honderd jaar, de steen weer uit Middelburg naar Veere te doen verhuizen, hadden geen succes. Als U dit artikeltje echter in de Wete leest is of wordt door hen een afgietsel van de oorspronkelijke steen in de gevel geplaatst. U kunt dus het origineel in Middelburg en een copie in Veere gaan zien. door drs. P.S. Geschiere De titel van het voor U liggende artikel zal wellicht verwondering wekken. 'De kermis in Veere'; was er dan ooit een kermis in Veere? De vraag kan volmon dig met 'ja' beantwoord worden. Het begin van de kermistraditie moet in Veere waarschijnlijk rond het midden van de veertiende eeuw gesitueerd worden. Het einde van de kermis kwam in 1871. Overigens ging niet alleen in Veere de kermis verloren. In vrijwel alle dorpen op Walcheren werd in vroegere tijden een kermis gehouden. Voor zover mij bekend is kenden alleen Biggekerke, Gapinge en Grijpskerke geen kermistraditie. De kermis in Veere stond in verband met de kermissen in Vlissingen en Middelburg. De kermissen in Veere, Vlissingen en Middelburg sloten op elkaar aan, in Veere en Vlissingen duurde de kermis een week, in Middelburg twee weken. Op zondag bleven de attracties meestal dicht. De Veerse kermis begon meestal op de eerste maandag in juli. Een aaneen schakeling van kermissen zoals in de drie Walcherse steden had enkele belang rijke voordelen. Ten eerste was het voor kermisklanten lucratiever om naar Walcheren te komen. Ten tweede had de Walcherse burgerij op deze manier minder last van de bijkomstigheden van een kermis, zoals bijvoorbeeld bedelarij DE KERMIS De Veerse kermis werd georganiseerd door het stadsbestuur en in de negen tiende eeuw door het gemeentebestuur. Uit zijn midden koos dit college een tweetal personen die optraden als commissarissen voor de kermis. De feitelijke organisatie van de kermis werd door deze commissarissen opgedragen aan de marktmeester. In Veere was deze marktmeester tevens (onder)schout en cipier. In de kermisweek was hij in de praktijk zodoende de verantwoordelijke persoon. Hij plaatste de kramen, hij trad op bij ordeverstoringen en andere problemen en hij hield diegenen die wat misdaan hadden gevangen. Hierop bestond één uitzondering. De havenmeester was gerechtigd om op de Kaaij kramen met aardewerk en potten te plaatsen. In de negentiende eeuw werd de functie van marktmeester losgekoppeld van die van agent van politie. Met de bovengenoemde potten en pannen zijn we aangeland bij een belangrijk 18

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1988 | | pagina 20