DE KERMIS IN VEERE
wel, maar zonder trapgevel.
Pogingen van de tegenwoordige bewoners, hun familie bewoonde het pand de
laatste honderd jaar, de steen weer uit Middelburg naar Veere te doen
verhuizen, hadden geen succes.
Als U dit artikeltje echter in de Wete leest is of wordt door hen een afgietsel
van de oorspronkelijke steen in de gevel geplaatst. U kunt dus het origineel in
Middelburg en een copie in Veere gaan zien.
door drs. P.S. Geschiere
De titel van het voor U liggende artikel zal wellicht verwondering wekken. 'De
kermis in Veere'; was er dan ooit een kermis in Veere? De vraag kan volmon
dig met 'ja' beantwoord worden. Het begin van de kermistraditie moet in
Veere waarschijnlijk rond het midden van de veertiende eeuw gesitueerd
worden. Het einde van de kermis kwam in 1871. Overigens ging niet alleen in
Veere de kermis verloren. In vrijwel alle dorpen op Walcheren werd in
vroegere tijden een kermis gehouden. Voor zover mij bekend is kenden alleen
Biggekerke, Gapinge en Grijpskerke geen kermistraditie. De kermis in Veere
stond in verband met de kermissen in Vlissingen en Middelburg.
De kermissen in Veere, Vlissingen en Middelburg sloten op elkaar aan, in
Veere en Vlissingen duurde de kermis een week, in Middelburg twee weken.
Op zondag bleven de attracties meestal dicht.
De Veerse kermis begon meestal op de eerste maandag in juli. Een aaneen
schakeling van kermissen zoals in de drie Walcherse steden had enkele belang
rijke voordelen. Ten eerste was het voor kermisklanten lucratiever om naar
Walcheren te komen. Ten tweede had de Walcherse burgerij op deze manier
minder last van de bijkomstigheden van een kermis, zoals bijvoorbeeld
bedelarij
DE KERMIS
De Veerse kermis werd georganiseerd door het stadsbestuur en in de negen
tiende eeuw door het gemeentebestuur. Uit zijn midden koos dit college een
tweetal personen die optraden als commissarissen voor de kermis.
De feitelijke organisatie van de kermis werd door deze commissarissen
opgedragen aan de marktmeester. In Veere was deze marktmeester tevens
(onder)schout en cipier.
In de kermisweek was hij in de praktijk zodoende de verantwoordelijke
persoon. Hij plaatste de kramen, hij trad op bij ordeverstoringen en andere
problemen en hij hield diegenen die wat misdaan hadden gevangen. Hierop
bestond één uitzondering. De havenmeester was gerechtigd om op de Kaaij
kramen met aardewerk en potten te plaatsen. In de negentiende eeuw werd de
functie van marktmeester losgekoppeld van die van agent van politie.
Met de bovengenoemde potten en pannen zijn we aangeland bij een belangrijk
18