DE BAZAR De beelden zijn trouwens herhaaldelijk gerestaureerd en in het begin van de 20e eeuw allemaal door nieuwe vervangen. Hierbij heeft men echter zoveel mogelijk met het uiterlijk van de oorspronkelijke beelden rekening gehouden. Of dat echter historisch verantwoord was, blijft de vraag. Vermoedelijk is Floris V de meest bekende van de drie, maar zijn vader, Willem II, was voor Zeeland en zelfs voor het politieke spel in West-Europa belangrijker. Dat blijkt uit de titel Rooms Koning. Hij was namelijk in 1247 te Worringen bij Keulen tot kandidaat voor de funktie van keizer gekozen en gekroond, mocht die titel echter nog niet voeren zolang hij niet door de paus in Rome gezalfd en gekroond was en had tot dat moment de titel van Rooms Koning. Als zodanig leidde hij een van de beide partijen die in Duitsland om de macht streden. De beeldhouwer heeft zijn belangrijkheid nog eens willen onderstrepen door hem de orde van het Gulden Vlies te doen dragen. Deze orde werd opgericht door Philips de Goede (1396-1467) bij gelegenheid van zijn huwelijk met Isabella van Portugal op 10 januari 1430, met de bedoeling hierdoor de hoge adel sterker aan zich te binden. Maar hoe kon Willem II een orde dragen, die eerst ver en ver na zijn dood, 180 jaar later, werd gesticht? In de tijd dat de beelden werden gemaakt vond men deze orde zo typerend voor hooggeplaatste personen dat deze die onderscheiding vanzelfsprekend moesten dragen. Twee beelden op het pleintje achter het stadhuis, die vermoe delijk Maximiliaan van Oostenrijk en Filips de Schone voorstellen, dragen het Gulden Vlies terecht, maar voor Willem II is dat niet het geval. Vreemd is dat echter niet. In de bekende televisie-uitzending Kunst en Kitsch is nog geen jaar geleden een schilderij getoond, waarop Salomo zijn Salomons- oordeel uitspreekt. Indrukwekkend zit hij op een soort troon, voor hem de beide vrouwen en het kind. Salomo draagt de Orde van het Gulden Vlies. door C.I. van Nieuwenhuyzen Der was op 't durp een bazar geweest. Van de kerke en de vrouweverenigienge saemen. Der was van aolles: vee diengen, die a de mensen zelf gemaekt 'aodde: 'êêle taefellaekens, glad geberduurd, vee gehaekt spul: klêêdjes en pannelap pen en kussens, en aollerlei om an te doen: dassen, 'andschoenen, truien, aevendoekjes en vooral vee kindergoed. Vanaf truitjes voo platte kinders, tot truien voo schoolguus en wanten en sokken. Ook vee eigengebakke caken en koekjes, soms in 'êêle mooie schaeltjes en ook eigengekweekte stekjes van belleböömpjes en geraniums, 't Was een lust voo 't oog, mer 't was aollemaelle wè vee diere; voo 't voordêêl 'oefden je 't nie te doen! Mer jae, 't was voo een goed doel: 't urgel in de kerke moest gerippe- reerd 'ööre,dat was a stik-oud, mer den domenie en aore mensen, die a 't wete konne, stoenge der vee 'ööge mee, en zeie, dat 'et een 'êêl bizonder urgel was. Daerom kosten 't ook zovee om 't wee in orde te laete maken, mer 't was wel 'ard nódig, 't piepten as den ouwen Jaop Tange en soms 'ieuw de meziek inêênen op, sind a den urgelist deur bleef spele Da kan netuurlijk nie, 'ee, dus der moest wat gebeure. Daerom die bazar, want 't geld, dat a ter uut kwam 14

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1988 | | pagina 14