Misschien een vreemde gedachte bij het aanschouwen van een zo volumineus
stuk barokke bouwkunst, maar wel een relativerende.
Immers, het zal de vaste lezer van deze rubriek niet ontgaan zijn, dat het
accent hierin meestal hoofdzakelijk ligt op kleinere, bescheiden en gewone
onderwerpen, waarbij het ontdekken van een verdwaalde steen of het
bestuderen van de achterkant van een huis en zelfs pakhuizen behandeld
worden. Dingen dus, waar je normaal aan voorbij gaat en waar je bij
ontdekking vaak intens van kunt genieten. Temeer daar deze dingen soms een
heel andere kijk geven op de historische beleving van het onderwerp, dan
alleen het noemen van jaartallen en namen van architecten.
Neem nu de achterzijde van de Oostkerk en de afsluitende straatwand. Grote
en kleine pakhuizen en werkplaatsen met uitgesleten stoepjes en straatjes,
herstelde deuren en roestige spijlen voor de ramen. Met hier en daar nog een
rond gat voor de dienstdoende poes.
'Oostkerkplein'
Wat moet hier vroeger een bedrijvigheid geweest zijn van paarden met karren
en voerlui in de tijd dat de Dam nog gewoon als haven in gebruik was.
Generaties hebben hier gewerkt, gewoond en geleefd met iedere generatie zijn
eigen geschiedenis. Een plaats dus met sfeer, die kunstenaars aantrok en nog
trekt. De bekende fotograaf Wim Riemens woont aan het eind van de
Breestraat; in de Verwerijstraat is een van de pakhuizen omgebouwd tot atelier
20