V/,VV'V/
(s
fcfêuiA/v
a#.-/-i&.-
sé&/&uiss,/£'~^
,4-
Al ,"V£:
4/-V'
V.
,r,.U
lv/.&
',4-.,; £■*'"/- l£s/\
->
Vp/h*fl. .....J
(<y-
'■4. u:i.'£. i»/3' //;,?,>,r..j4Sail....r^-/t>i'
:y
VA,
V
t 4
/xw
4'^;
v -- W' -
-x,:. -/>/,
jy,, - j.
V
G\
"<A v),;v; t-6Vy~
'"f
-y /'i- Xs3.>.
„2,,"
V A r A
si',,*,.,; ^v« -
A
c
r
■:'X 0/y 44
,2 fL.^y 3- -4*
e<S4 4rf* 4 .-Z.
~i"r"TZt:U
fa,
kT"./
- 7... vx, A"-' W
V.
i x:
7-^4?
A.,. f .A - 'X/ !'-■'■■
/f4''!y '4 4'. J '-. J."- 4. 4y~
i/J".-"---, ii
£r,.,a-"-y4iyyiXA. is4.,.*
.,Vv\ a 'tx vx-
heeft zich daarbij opgeofferd.
In de jaren '60 kwamen Franse bedrijven zich in het Sloe vestigen. Daarmee
zitten we duidelijk in het heden.
Conclusie
Samenvattend kunnen we dus stellen, dat er al eeuwenlang een proces aan de
gang is van wederzijdse beïnvloeding op elk terrein. We hebben er voorbeelden
van gezien: Oranje die in de 16e eeuw voor zijn doel steun zocht bij de
Hugenoten, later bij Anjou, de broer van de Franse koning.
In de 17e eeuw zagen we hoe Lodewijk XIV door zijn maatregelen direct en
indirect het leven in Zeeland beïnvloedde.
Na een wat kil begin zagen we vervolgens in de 18e eeuw door middel van de
oprichting van Franse leesgezelschappen de interesse voor dat land en zijn
bewoners weer opbloeien. Totdat ook dit alles weer ontaardde in een diepte
punt. Dit als gevolg van de excessen die er ontstaan waren tijdens het bewind
van Napoleon. Met name toen is er in onze streken nogal wat veranderd.
Zowel wat betreft het uiterlijk van de omgeving als wat betreft de naweeën van
de wetgeving.
In de 19e eeuw bleven er ondanks dit alles toch Franse scholen. Het verstoorde
evenwicht moest zo snel mogelijk hersteld worden. Dat gebeurde en
13