(het publiek bleef inderdaad doodstil staan) werd dit aangehoord, een gebeu
ren, dat niet alleen de oudere Middelburgers, maar ook de Vlissingers en toe
hoorders van de dorpen nog steeds is bijgebleven als één van de muzikale
hoogtepunten van het korps. Opmerkelijk was ook, dat het carillon van de
Lange Jan werd stilgezet, om niet te storen tijdens het Abdijconcert. Bij slecht
weer werden er vlaggetjes op de Lange Jan gezet, om iedereen op Walcheren te
laten weten, dat het concert niet door ging.
En het ging dan ook om honderden toehoorders. Pikant detail: er werd, als het
publiek de Abdij verliet na het concert, bij de 3 Abdijpoorten gecollecteerd,
aangezien de muzikanten semi-beroeps waren en sinds het aantreden van Jan
Morks, tot ver in de vijftiger jaren, 1voor een concert en 0,50 voor een
repetitie ontvingen.
Zo ging dat voor de 2e wereldoorlog.
De uitvoeringen waren overigens bij de dirigent en componist Jan Morks in
goede handen (evenals bij zijn opvolger Johan H. Caro).
Voordat Jan Morks directeur werd van het muziekkorps der D.D. Schutterij,
had hij klarinet gespeeld in het concertgebouworkest. Hij was een autoritaire
figuur, die allerminst naar populariteit streefde, doch deze niettemin verwierf.
Een kapelmeester van hoger orde, daarbij een verdienstelijk componist. Behal
ve zijn arrangementen van werken van Chopin, Liszt en Schumann en van
Peter van Anrooy's Piet Heinrhapsodie, verwierven zijn Suites des Miniatures
en Choraal-ouverture zekere roem. Voor de Zeeuwen is Jan Morks in de eerste
plaats componist gebleven van het Zeeuwse Volkslied, de Zeeuwse Reien, de
Marcia Castagnole (Kleppermars), de Maria Simfonico en een veel minder
bekend genre: Vrijmetselaarsliederen, waarbij hij zich in het goede gezelschap
van Mozart bevond met zijn Vrijmetselaarsopera 'Die Zauberflöte'. Bekend is
ook van Jan Morks, ter illustratie van zijn optreden tegenover de muziekan
ten, dat hij 's avonds langs enkele huizen van hun liep, om te luisteren of ze
wel ijverig aan het repeteren waren. Was dat niet het geval, dan kreeg de be
treffende muzikant op de eerstvolgende repetitie een stevige uitbrander. De
eerste opvoering van de Marcia Castagnole werd gegeven op Koninginnedag
1905, op de markt in Middelburg. Deze première werd een daverend succes.
'Nooit heb ik kunnen denken', zei Morks in later jaren, 'dat die mars, die ik zo
eens in een verloren half uurtje schreef, zo populair zou worden'. Jan Morks is
dus feitelijk de man geweest, die als dirigent het Middelburgs Muziekkorps tot
ver in het buitenland bekendheid heeft gegeven. Zo ontving het korps in de
dertiger jaren een geschenkzending van 'Stephen Forster Foundation' in de
V.S. van Amerika, met de volledige partituur en alle partijen voor harmonie
orkest van 'n medley van alle composities van Stephen Forster, zoals o.a.
'Home on the ranch'. Slechts 3 korpsen in Nederland kregen deze geschenk
zending, volgens bijgaand schrijven, n.l. de Kon. Mil. Kapel, de Mariniers
kapel en het Middelburgs Muziekkorps. Voor zover mij bekend, is deze med
ley in de meidagen van 1940 in de kelders van de Prov. Bibliotheek niet ver
brand. De bekendheid van het korps, ook in het buitenland, dankte 't ook aan
de samenwerking tussen Jan Morks en Chr.J. Mazure, voorzitter van Medio-
burgum, choreograaf van de reien van Morks en leider van de damesafdeling
ritmische gymnastiek van 'Medio'. In de laatste twee hoedanigheden heeft de
heer Mazure, samen met het Middelburgs Muziekkorps, met zijn dames vele
uitvoeringen in binnen- en buitenland, met de reien van Morks, gegeven. In
Oostende heb ik, halverwege de twintiger jaren, zij het dan onder leiding van
Johan H. Caro samen met Mazure, als kleine jongen nog zo'n uitvoering mee
gemaakt.
lees verder op pag. 31
21