(het publiek bleef inderdaad doodstil staan) werd dit aangehoord, een gebeu ren, dat niet alleen de oudere Middelburgers, maar ook de Vlissingers en toe hoorders van de dorpen nog steeds is bijgebleven als één van de muzikale hoogtepunten van het korps. Opmerkelijk was ook, dat het carillon van de Lange Jan werd stilgezet, om niet te storen tijdens het Abdijconcert. Bij slecht weer werden er vlaggetjes op de Lange Jan gezet, om iedereen op Walcheren te laten weten, dat het concert niet door ging. En het ging dan ook om honderden toehoorders. Pikant detail: er werd, als het publiek de Abdij verliet na het concert, bij de 3 Abdijpoorten gecollecteerd, aangezien de muzikanten semi-beroeps waren en sinds het aantreden van Jan Morks, tot ver in de vijftiger jaren, 1voor een concert en 0,50 voor een repetitie ontvingen. Zo ging dat voor de 2e wereldoorlog. De uitvoeringen waren overigens bij de dirigent en componist Jan Morks in goede handen (evenals bij zijn opvolger Johan H. Caro). Voordat Jan Morks directeur werd van het muziekkorps der D.D. Schutterij, had hij klarinet gespeeld in het concertgebouworkest. Hij was een autoritaire figuur, die allerminst naar populariteit streefde, doch deze niettemin verwierf. Een kapelmeester van hoger orde, daarbij een verdienstelijk componist. Behal ve zijn arrangementen van werken van Chopin, Liszt en Schumann en van Peter van Anrooy's Piet Heinrhapsodie, verwierven zijn Suites des Miniatures en Choraal-ouverture zekere roem. Voor de Zeeuwen is Jan Morks in de eerste plaats componist gebleven van het Zeeuwse Volkslied, de Zeeuwse Reien, de Marcia Castagnole (Kleppermars), de Maria Simfonico en een veel minder bekend genre: Vrijmetselaarsliederen, waarbij hij zich in het goede gezelschap van Mozart bevond met zijn Vrijmetselaarsopera 'Die Zauberflöte'. Bekend is ook van Jan Morks, ter illustratie van zijn optreden tegenover de muziekan ten, dat hij 's avonds langs enkele huizen van hun liep, om te luisteren of ze wel ijverig aan het repeteren waren. Was dat niet het geval, dan kreeg de be treffende muzikant op de eerstvolgende repetitie een stevige uitbrander. De eerste opvoering van de Marcia Castagnole werd gegeven op Koninginnedag 1905, op de markt in Middelburg. Deze première werd een daverend succes. 'Nooit heb ik kunnen denken', zei Morks in later jaren, 'dat die mars, die ik zo eens in een verloren half uurtje schreef, zo populair zou worden'. Jan Morks is dus feitelijk de man geweest, die als dirigent het Middelburgs Muziekkorps tot ver in het buitenland bekendheid heeft gegeven. Zo ontving het korps in de dertiger jaren een geschenkzending van 'Stephen Forster Foundation' in de V.S. van Amerika, met de volledige partituur en alle partijen voor harmonie orkest van 'n medley van alle composities van Stephen Forster, zoals o.a. 'Home on the ranch'. Slechts 3 korpsen in Nederland kregen deze geschenk zending, volgens bijgaand schrijven, n.l. de Kon. Mil. Kapel, de Mariniers kapel en het Middelburgs Muziekkorps. Voor zover mij bekend, is deze med ley in de meidagen van 1940 in de kelders van de Prov. Bibliotheek niet ver brand. De bekendheid van het korps, ook in het buitenland, dankte 't ook aan de samenwerking tussen Jan Morks en Chr.J. Mazure, voorzitter van Medio- burgum, choreograaf van de reien van Morks en leider van de damesafdeling ritmische gymnastiek van 'Medio'. In de laatste twee hoedanigheden heeft de heer Mazure, samen met het Middelburgs Muziekkorps, met zijn dames vele uitvoeringen in binnen- en buitenland, met de reien van Morks, gegeven. In Oostende heb ik, halverwege de twintiger jaren, zij het dan onder leiding van Johan H. Caro samen met Mazure, als kleine jongen nog zo'n uitvoering mee gemaakt. lees verder op pag. 31 21

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1989 | | pagina 23