Zo werd ook in 1714 een schoolreglement door de Ambachtsheer van Gapinge opgesteld. Het reglement luidde als volgt: 'Ordonnantie en Reglement op de bediening van het schoolmeestersampt binnen onze Heerlijkheid van Gapinge. Eerstelijk sal den Schoolmeester moeten houden een goed en wel geregen- teerden School, om de jonge jeugd en kinderen te instrueren, in het lezen van den A-B-C, etc. alsmede spellen lesen, schrijven, cijfferen en de vragen van de eerste beginselen der religie, veder na sijn ouderdom en bequaamheijt. Ten dien eynde sal den voorzeiden Schoolmeester moeten schoolhouden ten minste vijv van de twaalv maanden jaarlijx, te weten in de maanden October, November, December, January en February. En opdat een eyder die sijn kinderen ter school laten gaan, kennisse mogten hebben, wat loon aan den Schoolmeester voor het leeren en onderwijsen van hare kinderen moeten worden betaald, sal den voorzeiden Schoolmeester genieten soo als volgt: Van een persoon leerende tegelijk lesen, schrijven, cijfferen en de vragen ter maand £2.8. van een leerende lesen, schrijven en de vragen 1.4. van een leerende lesen en de vragen 1.0. van een leerende, spellen of den A-B-C0.10 kinderen van Parochianen mijner voorseide Heerlijkheyt die, of derselvers ouders van den armen onderhouden worden 0.0. Ordonnerende den jegenwoordigen Schoolmeester of die indertijd Schoolmees ter van mijne voorseide Heerlijkheyt sal wesen en de alten en een ygelijk die het mogte aangaan hun hier naar te veguleren. Aldus gedaan en gearresteerd binnen de Stad Middelburg, 1714'. En welke 'cijfferingen' maakte men in die tijd? Ik laat hieronder enige sommen volgen uit een rekenboekje uit 1840, maar laten we eerst even het voorbericht lezen. 'Nu zijt gij reeds lol hel vierde rekenboekje gekomen, mijn kind! dat wij u ter bewerking en oefening in handen geven. Ook hierin hopen wij, dat gij met dezelfde lust en vlijt zult rekenen, als in de vorige stukjes: want dan kan het niet missen of gij wordt eerlang een bekwaam rekenaar, en goed in staat, om de voorvallen uit het dagelijksche leven, die u in uw volgend leven zulten te pas komen, juist te berekenen. Ook zal het uwe verstandelijke vermogen op het zeerst ontwikkelen en gij zult daardoor juister leeren denken en fijner onderscheiden Nu de sommen! Leest of rekent u even mee? 1. Een zuinige huismoeder, die geen ogenblik tijds nutteloos doorbragl, had buiten welen van haren man, met breiden 6,75 gld verdiend en dit geld wegge legd. Toen haar man een zondagspak noodig had, kocht zij daarvoor laken, dal zij van eenen koopman, die om geld verlegen was, voor 2,08 gld. de 688 str. kreeg. Hoeveel el kon zij ontvangen? 2. Een woekeraar deed 550 gld. uit naar 7,50 gld. de 100 in het jaar. Hoeveel meende hij daarvan te ontvangen? 3. Doch hij had een slecht mensch getroffen, die met het geld er van doorging. 38

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1989 | | pagina 40