Zo werd ook in 1714 een schoolreglement door de Ambachtsheer van Gapinge
opgesteld. Het reglement luidde als volgt:
'Ordonnantie en Reglement op de bediening van het schoolmeestersampt
binnen onze Heerlijkheid van Gapinge.
Eerstelijk sal den Schoolmeester moeten houden een goed en wel geregen-
teerden School, om de jonge jeugd en kinderen te instrueren, in het lezen van
den A-B-C, etc. alsmede spellen lesen, schrijven, cijfferen en de vragen van de
eerste beginselen der religie, veder na sijn ouderdom en bequaamheijt.
Ten dien eynde sal den voorzeiden Schoolmeester moeten schoolhouden ten
minste vijv van de twaalv maanden jaarlijx, te weten in de maanden October,
November, December, January en February. En opdat een eyder die sijn
kinderen ter school laten gaan, kennisse mogten hebben, wat loon aan den
Schoolmeester voor het leeren en onderwijsen van hare kinderen moeten
worden betaald, sal den voorzeiden Schoolmeester genieten soo als volgt:
Van een persoon leerende tegelijk lesen, schrijven, cijfferen en de vragen
ter maand £2.8.
van een leerende lesen, schrijven en de vragen 1.4.
van een leerende lesen en de vragen 1.0.
van een leerende, spellen of den A-B-C0.10
kinderen van Parochianen mijner voorseide Heerlijkheyt
die, of derselvers ouders van den armen onderhouden worden 0.0.
Ordonnerende den jegenwoordigen Schoolmeester of die indertijd Schoolmees
ter van mijne voorseide Heerlijkheyt sal wesen en de alten en een ygelijk die het
mogte aangaan hun hier naar te veguleren.
Aldus gedaan en gearresteerd binnen de Stad Middelburg, 1714'.
En welke 'cijfferingen' maakte men in die tijd? Ik laat hieronder enige sommen
volgen uit een rekenboekje uit 1840, maar laten we eerst even het voorbericht
lezen.
'Nu zijt gij reeds lol hel vierde rekenboekje gekomen, mijn kind! dat wij u ter
bewerking en oefening in handen geven. Ook hierin hopen wij, dat gij met
dezelfde lust en vlijt zult rekenen, als in de vorige stukjes: want dan kan het niet
missen of gij wordt eerlang een bekwaam rekenaar, en goed in staat, om de
voorvallen uit het dagelijksche leven, die u in uw volgend leven zulten te pas
komen, juist te berekenen. Ook zal het uwe verstandelijke vermogen op het
zeerst ontwikkelen en gij zult daardoor juister leeren denken en fijner
onderscheiden
Nu de sommen! Leest of rekent u even mee?
1. Een zuinige huismoeder, die geen ogenblik tijds nutteloos doorbragl, had
buiten welen van haren man, met breiden 6,75 gld verdiend en dit geld wegge
legd. Toen haar man een zondagspak noodig had, kocht zij daarvoor laken, dal
zij van eenen koopman, die om geld verlegen was, voor 2,08 gld. de 688 str.
kreeg. Hoeveel el kon zij ontvangen?
2. Een woekeraar deed 550 gld. uit naar 7,50 gld. de 100 in het jaar. Hoeveel
meende hij daarvan te ontvangen?
3. Doch hij had een slecht mensch getroffen, die met het geld er van doorging.
38