REACTIE OP banden te leggen; Delfshaven dat op 2 mijl afstand lag, terwijl de afstand tussen Middelburg en Arnemuiden nauwelijks een halve mijl was! En als Arnemuiden, dat nadrukkelijk als zodanig bekend staat, tegenspartelt en uitroept: 'In vergelijking met Arnemuiden moet men Middelburg beschouwen als een zak; de zak zelf wordt vertegenwoordigd door de stad en de ingang van de zak is Arnemuiden; en wanneer die ingang van de zak verwijderd wordt, is de rest van geen enkel nut en van nul en geender waarde', waarop Middelburg repliceert, dat wanneer de zaken dan al in Arnemuiden gedaan worden, te Middelburg het kapitaal is en de kooplieden wonen, 'want er zijn kooplieden in Middelburg, die meer zaken doen op hun eentje, dan alle inwoners van Arnemuiden samen' (Invent. No. 1461). Ik dacht er goed aan te doen enkele flarden van deze geschillen tussen deze 2 steden, die met elkaar verbonden waren door een grote verscheidenheid van interessen, en zoveel overeen komsten toonden en zoveel zelfde bronnen van inkomsten hadden, hier nog eens op te rakelen. (wordt vervolgd) Briefwisseling in september 1943 ln de vorige Wete vroeg de heer J.W. Schout naar de herkomst van een brief van J.H. van Toor, Commandant H M. Kruiser 'Holland'. De heer A.J. Barth uit Goes meldt ons het volgende: 'De Kon. Marine heeft nooit een kruiser met de naam 'Holland' bezeten. Wel werd in 1939 de sleepboot 'Holland' gevorderd en in gebruik genomen als hulp-mijnen veger. Dat vond evenwel plaats in het vm. Nederlands-lndië. Dit schip werd in 1942 tot zinken gebracht te Soerabaja door de bemanning. De Japanners hebben de'Holland'gelicht, hersteld en weer in gebruik genomen als sleepboot. In 1945 werd de schuit teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar'. 12

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1989 | | pagina 18