Het gedeelte Dam waarover we het hier hebben,
staat in 'De Monumenten van Middelburg' van
dr. W.S. Unger aangegeven als een deel van de
stadsuitleg in het 3e kwart van de 14e eeuw.
Niet uitgesloten is dus, dat zich in of onder dit
gebouw nog constructies bevinden uit die periode.
Zeker is in ieder geval, dat op de bekende
panoramakaart van Middelburg door Nicolaas
Visscher uit 1670, alle voorgevels op de Dam,
m.u.v. de laatste 3 aan de Punt (van het Bastion)
als trapgevel staan ingetekend.
Nog duidelijker is dit te zien op de stadsplatte
grond uit diezelfde periode van Cornelis Goliat,
die de stad laat zien vanuit z.g. vogelvlucht
perspectief (zie tekening).
Bij het bestuderen van deze laatstgenoemde
plattegrond valt verder op dat, vóór de periode
dat er sprake was van een dok en de Dam nog
gewoon haven was, er in het verlengde van de
Schuitvlotgrachtstraat een brug lag. Het moet
daar dan ook een druk punt geweest zijn met
aan- en afvoer van goederen van en naar de
haven en de pakhuizen in de omgeving.
Vermoedelijk zal de uitbouw van het hoekpand
op de tekening pas zijn aangebracht nadat de
brug ter plaatse vervangen is door de huidige
brug. Deze ligt iets verderop en is er gekomen
toen de haven werd omgebouwd tot dok. De
drukke verkeersfunctie van de Schuitvlotstraat
is toen door andere straten overgenomen.
Terugkomend op het rechter hoekpand, zal het
ook duidelijk zijn dat ook dit pand in de loop
der tijden vele malen is verbouwd en aangepast.
Bij de restauratie ervan zal ook hier zeker een
discussie hebben plaatsgevonden over de te
volgen weg met betrekking tot vorm en bouwstijl.
15