Het gedeelte Dam waarover we het hier hebben, staat in 'De Monumenten van Middelburg' van dr. W.S. Unger aangegeven als een deel van de stadsuitleg in het 3e kwart van de 14e eeuw. Niet uitgesloten is dus, dat zich in of onder dit gebouw nog constructies bevinden uit die periode. Zeker is in ieder geval, dat op de bekende panoramakaart van Middelburg door Nicolaas Visscher uit 1670, alle voorgevels op de Dam, m.u.v. de laatste 3 aan de Punt (van het Bastion) als trapgevel staan ingetekend. Nog duidelijker is dit te zien op de stadsplatte grond uit diezelfde periode van Cornelis Goliat, die de stad laat zien vanuit z.g. vogelvlucht perspectief (zie tekening). Bij het bestuderen van deze laatstgenoemde plattegrond valt verder op dat, vóór de periode dat er sprake was van een dok en de Dam nog gewoon haven was, er in het verlengde van de Schuitvlotgrachtstraat een brug lag. Het moet daar dan ook een druk punt geweest zijn met aan- en afvoer van goederen van en naar de haven en de pakhuizen in de omgeving. Vermoedelijk zal de uitbouw van het hoekpand op de tekening pas zijn aangebracht nadat de brug ter plaatse vervangen is door de huidige brug. Deze ligt iets verderop en is er gekomen toen de haven werd omgebouwd tot dok. De drukke verkeersfunctie van de Schuitvlotstraat is toen door andere straten overgenomen. Terugkomend op het rechter hoekpand, zal het ook duidelijk zijn dat ook dit pand in de loop der tijden vele malen is verbouwd en aangepast. Bij de restauratie ervan zal ook hier zeker een discussie hebben plaatsgevonden over de te volgen weg met betrekking tot vorm en bouwstijl. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1990 | | pagina 17