eenvoudig lofwerk. Die van de eerste verdieping
worden gescheiden door dubbele nissen, waarin
2 beelden zijn opgesteld met de ruggen naar
elkaar toe, gekroond door een gewelf, dat zich
voortzet, en aldus een dakwerk vormt. Er zijn
25 van deze beelden, aldus 2 aan 2 opgesteld, en
ze stellen de graven en gravinnen van (Holland
en) Zeeland voor. Boven de ramen van de eerste
etage zijn sierlijke, paneelvormige versieringen
aangebracht, die overgaan in de dakrand. In het
dak zijn 24 kleine dakvensters, en het dak wordt
ter linkerzijde afgesloten door de gevelspits,
waarvan we al melding maakten, en die versierd
is met nissen en pinakels, en uitkijkt op de
Markt, terwijl aan de andere kant van het dak
zich een vooruitspringende gevelspits bevindt,
die de zijgevel bekroont, die op een zijstraat
uitkijkt. Van deze kant gezien, wordt deze
gevelspits bekroond en omgeven door een
torentje met balkon, nissen en een opengewerkte
pinakel, en het geheel vormt, wat men vroeger
de Brétèque noemde (koertoren).
Deze mooie gevel, nog zo intact, zo volmaakt,
waar geen enkele lijn in zit, die niet sierlijk is,
waar geen enkele fout in zit, waar geen enkele
smet aan kleeft, wordt bekroond door een
elegante klokketoren, vierkant en massief tot op
een derde van zijn hoogte, daarboven achtkantig
en opengewerkt. De top wordt geflankeerd
door 4 broze torentjes, die rusten op uitstekende
delen.
Ware het niet om zijn peervormige dakspits, die
jonger is dan de stichting van de toren, dan zou
deze klokketoren voorbeeldig zijn, en in alle
onderdelen volmaakt. Zoals hij nu is, maakt hij
nog een uitstekende indruk en kan onder de
besten van 't land gerekend worden.
In de toren hangt een klok, de oude bourdon-
klok van de stad, die de burgers te wapen en de
magistraten naar de raad riep; die luidde wan
neer er feest was en luguber klepte, wanneer
brand met zijn bloedkleurige vlammen de da
ken van het oude Middelburg rood kleurde, of
wanneer de wachters in de verte vijandelijke
koeriers of plunderaars ontdekten.
Er zit ook een uurwerk in, dat, naar het schijnt,
altijd 5 minuten vóór loopt, op de tijd, die de
Lange Jan aanwijst. Deze bijzonderheid, die bij
het publiek bekend is, heeft haar een bijnaam
bezorgd, en men noemt deze fraaie toren 'Gek
ke Betje', omdat zij bij het aanwijzen van de tijd
altijd vooruit loopt op haar grote en vorstelijke
rivaal de 'Lange Jan'. Ik schenk U de rest van de
avonturen, die deze bijnaam verder omringen.
Het is wel duidelijk, dat de Lange Jan, ondanks
zijn rustige grootheid, niet in staat is geweest,
om gedurende al die eeuwen op gekke Betje neer
te zien, zonder iets voor haar te gaan voelen, en
gekke Betje van haar kant, is niet ongevoelig
gebleven voor die onophoudelijke bewonde
ring. En hier bent U nu getuige van het eerste
hoofdstuk van een gemeentelijke romance, die
ontstond tussen deze 2 stenen marionetten, een
roman, die oneindig is en waarvan het laatste
hoofdstuk pas geschreven zal kunnen worden
nadat een van de twee gelieven zal instorten.
Men beweert, dat Betje de eerste is, die met zo'n
funeste ondergang bedreigd wordt. Een ernstige
magistraat vertelde mij met diepe droefheid, dat
al sedert lange tijd de rechtszittingen onder de
hoofdtoren geen absolute veiligheid meer bo
den. 'Men zal verplicht zijn, haar vanaf de
fundamenten te vernieuwen', zei hij, 'of haar
neer te halen'.
Deze laatste veronderstelling deed me opsprin
gen. 'Maar neerhalen, zegt U? Een van de
mooiste gebouwen, die Nederland bezit, ont
hoofden?'. 'Ja', antwoorde hij, 'maar dat zal
minder kosten dan haar te restaureren, en
bovendien, wie zegt, dat wij het benodigde
crediet zullen krijgen?'.
'Dat krijgt U, daarvoor stel ik me verantwoorde
lijk, en te denken, dat de stad Middelburg in
staat zou zijn dat te weigeren, is een grote
belediging voor haar!'.
Het interieur van het stadhuis is volkomen
gerestaureerd, ofschoon het Stadhuis aan de
buitenzijde, tenminste de zijde vanaf het plein
gezien, nog intact en volkomen in stijl is, heeft
het vanbinnen tal van veranderingen moeten
ondergaan, die, wat de data betreft, overeenko
men met een gedeeltelijke verbouwing en vergro
ting, die men in de vorige eeuw moest aanbren
gen. Van alle kamers is er maar één min of meer
intact gebleven: 'De Vierschaer', de oude rechts-
kamer, waarvan de grote donkere betimmerin
gen een eerbiedwaardig voorkomen hebben
gekregen en respect afdwingen.
Op de eerste verdieping is een museum. Het
bestaat uit 2 grote zalen en een lange gang. Het
is overigens minder een museum, dan een
sieraad. Men heeft in die kamers alles onderge
bracht aan voorwerpen van kunst of waarde,
wat verband houdt met deze oude en rijke stad.
Men voelt, dat het gemeentelijk leven van
Middelburg wordt samengevat in deze met zorg
19