stad Middelburg, om te verklaren dat hij sinds
1516 of 1517 de rentmeesters gediend had. Hij
had met zijn 62 jaren al veel meegemaakt, maar
voor de notaris kon hij verklaren, dat iedere
rentmeester, die hij gediend had 'alle jaeren op
den Goeden Vridach eenen ghevanghene uyt
gracie, die tmeeste niet gedaen en hadde, uyt
laeten gaen ende gerelacxeert heeft'.
Waarvan akte! zou ik zeggen. Twee getuigen
ondertekenden de akte mede en dit stuk of een
afschrift daarvan werd naar Den Haag gezon
den, ten bewijze.
De heren van de rekenkamer in Den Haag, die
de uitgaven moesten goedkeuren, maakten nu
geen bezwaar meer, nadat zij het stuk hadden
ontvangen en gelezen.
De rentmeester mocht op Goede Vrijdag ge
bruik blijven maken van zijn recht.
Ook werd lange tijd de voetwassing door een
geestelijke in de kerken gedaan op Witte Don
derdag, bij de armen der stad, in navolging van
Jezus, die de voeten van zijn discipelen waste.
Rond het Paasfeest zijn ook gewoonten ont
staan, die weinig of niets met Pasen te maken
hebben:
Zo is het een alom bekend gebruik met Pasen
meer eieren te eten, dan men gewoonlijk doet.
Een ei werd beschouwd als het zinnebeeld van
vruchtbaarheid. Het bergt in zich de kiem van
het leven. Pasen betekende nieuw leven. De
eerste Christenen gaven elkaar eieren op Pasen
met de woorden 'De Heer is waarlijk opgestaan'.
In het oosten van ons land zijn nog vele Paas-
gebruiken, die met eieren in verband staan.
Daar gaan op sommige plaatsen de kinderen al
zingend langs de huizen:
Eén ei is geen ei,
Twee ei is een half ei,
Drie ei is een Paasei.
Een ander gebruik was dat eieren in het veld
werden verstopt, die de kinderen dan moesten
zoeken. Dit gebruik komt nog voor. Op som
mige plaatsen werden eieren van een hoogte
afgerold. Volgens het bijgeloof brachten ze dan
vruchtbaarheid aan de velden.
In de 17e eeuw kende men het eierdansen. Hard
gekookte eieren werden in een kring gelegd. De
speler danste op één been op blote voet en de
handen in de zij; één voor één moest hij alle
eieren uit de kring hinkelen.
Nog een ander Paasgebruik was dat door de
geestelijkheid Paasmaaltijden werden gehou
den, waaraan de armen deelnamen. Uit een
gevonden rekening van de kerk van Veere
tussen 1574 en 1576, blijkt dat aan een Middel
burgse apotheker een rekening werd betaald
voor 'Vijf pont dragie oft gewrochte confituren.
Dese dragie wordt gedaen in acht dooskens,
woeraff de kerckmeesters elc één gehadt hebben
ende ander vier zijn gedeelt in twee silveren
schalen ende gestelt op de tafelen daer men 't
broot bydede, ende die die handen waschte ende
in elcke schale een silvere lepele, waermede de
Canonicken onder malcander gedeelt hebben,
den, den capellanen ende andere dienaers des
choors'. Als het brood gewijd was, gingen de
stadsbode en de kerkmeesters met een mand
met brood rond 'ende deelen alsoo 't cleene
broot dengenen, die dagelich den kerke aelmoe-
sen geven'.
Op Walcheren kende men vroeger het 'eijerga-
ren'. De herbergier zette op Paasmaandag een
mandje met 25 eieren ergens op .de weg, pakte
één ei uit het mandje en legde dat wat verder op
de grond. Op even grote afstand als het eerste ei
verwijderd was van de mand, legde hij een
tweede ei op de grond en zo maakte hij een
keten van eieren.
De 'eijergaarder' moest nu alle eieren oppakken
en in het mandje deponeren. Tegelijk met de
start van de gaarder moest een andere deelne
mer aan het spel heen en weer naar de herberg
lopen. Bij zijn terugkomst moest hij een briefje
van de herbergier tonen, als bewijs dat hij de
voorgeschreven afstand had afgelegd. Was de
gaarder het eerst klaar met het bijeenbrengen
van de eieren, dan mocht hij het mandje met
inhoud hebben. Was de 'kroegloper' het eerst
weer terug, dan waren de 25 eieren voor hem.
Wedstrijden werden zelfs gehouden wie de
meeste eieren kon eten en er is zelfs beweerd, dat
er iemand was, die tot het getal van 30 kwam.
Tegenwoordig zou zijn naam verschijnen in het
Guinness Book of Records, waar topprestaties
vermeld worden. De winnaar van een veel-eet-
wedstrijd werd als een held vereerd. De schrok-
ker werd uit volle borst toegezongen:
6