In het uit de 16e eeuw daterende Keizersbolwerk werden kazematten aangebracht. Dit reduit is nooit bomvrij geweest. Er is bij de aanleg niet geheid, reden dat bij de huidige restauratie de buitenmuren scheuren waar men bezig is met beton injecteren, weinig eerbied voor deze historische resten tonend. Een opvallende prent toonde ons dat naast de bekende rondschildering van de Slag bij Water loo en het Panorama van Mesdagh, ook Vlis- singen een panorama rijk geweest is, ooit ten toongesteld in Londen. De ronde, a.h.w. uitgeklapte afbeelding geeft de beschieting van de stad door de Engelsen in 1809 weer. Duidelijk herkenbaar waren de vanaf de rede in brand geschoten objecten waar te nemen als het fraaie stadhuis, de Gevangen toren e.a. Tijdens de pauze waren afdrukken van de getoonde prenten te bezichtigen waar grote belangstelling voor bestond. Op verzoek van de spreker kwamen na de pauze talrijke vragen los, met groot gemak door hem beantwoord. Maar ook de heer van Dijk had een vraag aan zijn toehoorders, een vraag die hij al lang op het hart heeft: Waarom reageert niemand ooit op het gestelde in de 'Dijkjes*? De auteur hiervan verbaast zich hierover en hij betreurt het ook. Naar wij denken: De grote kennis van de schrij ver sluit twijfel uit (of niet?), schroomt U dus niet te reageren! R. Rauwe Het loodswezen Een nieuwe lichting toehoorders luisterde ge boeid op 6 februari 1.1. naar de Vlissingse loods H.M. Pot, die hetzelfde onderwerp belichtte in februari 1978, hetgeen de leden er niet van had weerhouden te komen, zij het in wat geringer aantal dan we gewend zijn, waaraan zeker de winterse kou debet was. Het loodswezen is afwisselend een particuliere, dan wel een rijksaangelegenheid geweest. De eerste loodsen waren schippers of zeelui, door ervaring bekend met de wisselende stro mingen en ondiepten van onze zeegaten. Van de Marine verhuisde het loodswezen naar Verkeer en Waterstaat en sinds 1988 verzelf standigd onder de naam Loodswezen Neder land B.V., waaronder de betonning, bebake- ning, verlichting alsmede de hydrografische dienst vallen. Het huidige beroep van loods vereist een gedegen opleiding: stuurlieden met eerste rang en een vaartijd bij de koopvaardij specialiseren zich in een van de 4 regio's Noord, IJmond, Rijnmond en de ons bekende Schelde- monden. Bestond de bebakening aanvankelijk uit staken, vuurmanden en vuurtorens, sinds kort wordt de moderne walradar gebruikt ter beveiliging van de scheepsvaart op de Schelde. Inkomende schepen, voorzien van een zeeloods, verwisselen deze op de rede van Vlissingen voor een rivier- loods; kanaalloodsen opereren in het gebied van het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Twee vaste loodskotters liggen 14 km uit de kust bij Westkapelle vanwaar een loods aan boord wordt gebracht en waar hij op de terugreis weer aan boord genomen wordt. Dat het Nederlandse loodswezen te maken heeft met haar Belgische tegenhanger zal niemand ontgaan. Van de inkomende schepen gaat 80% naar een Belgische haven, waarvan 72'/ 2% voorzien is van een Belgische loods, schepen met een Neder landse haven als bestemming, worden voor het grootste gedeelte bediend door een Nederlands collega. De grote diepgang van sommige schepen van 12 m of meer noodzaakt deze te wachten op hoog water, pas dan kunnen ze de haven van Antwerpen bereiken. Na de pauze vertoonde de heer Pot, als illustra tie na zijn betoog de film 'Vaarwater'. R. Rauwe 3

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1991 | | pagina 5