In het uit de 16e eeuw daterende Keizersbolwerk
werden kazematten aangebracht. Dit reduit is
nooit bomvrij geweest. Er is bij de aanleg niet
geheid, reden dat bij de huidige restauratie de
buitenmuren scheuren waar men bezig is met
beton injecteren, weinig eerbied voor deze
historische resten tonend.
Een opvallende prent toonde ons dat naast de
bekende rondschildering van de Slag bij Water
loo en het Panorama van Mesdagh, ook Vlis-
singen een panorama rijk geweest is, ooit ten
toongesteld in Londen.
De ronde, a.h.w. uitgeklapte afbeelding geeft de
beschieting van de stad door de Engelsen in
1809 weer. Duidelijk herkenbaar waren de
vanaf de rede in brand geschoten objecten waar
te nemen als het fraaie stadhuis, de Gevangen
toren e.a.
Tijdens de pauze waren afdrukken van de
getoonde prenten te bezichtigen waar grote
belangstelling voor bestond. Op verzoek van de
spreker kwamen na de pauze talrijke vragen los,
met groot gemak door hem beantwoord.
Maar ook de heer van Dijk had een vraag aan
zijn toehoorders, een vraag die hij al lang op het
hart heeft:
Waarom reageert niemand ooit op het gestelde
in de 'Dijkjes*? De auteur hiervan verbaast zich
hierover en hij betreurt het ook.
Naar wij denken: De grote kennis van de schrij
ver sluit twijfel uit (of niet?), schroomt U dus
niet te reageren!
R. Rauwe
Het loodswezen
Een nieuwe lichting toehoorders luisterde ge
boeid op 6 februari 1.1. naar de Vlissingse loods
H.M. Pot, die hetzelfde onderwerp belichtte in
februari 1978, hetgeen de leden er niet van had
weerhouden te komen, zij het in wat geringer
aantal dan we gewend zijn, waaraan zeker de
winterse kou debet was.
Het loodswezen is afwisselend een particuliere,
dan wel een rijksaangelegenheid geweest.
De eerste loodsen waren schippers of zeelui,
door ervaring bekend met de wisselende stro
mingen en ondiepten van onze zeegaten.
Van de Marine verhuisde het loodswezen naar
Verkeer en Waterstaat en sinds 1988 verzelf
standigd onder de naam Loodswezen Neder
land B.V., waaronder de betonning, bebake-
ning, verlichting alsmede de hydrografische
dienst vallen. Het huidige beroep van loods
vereist een gedegen opleiding: stuurlieden met
eerste rang en een vaartijd bij de koopvaardij
specialiseren zich in een van de 4 regio's Noord,
IJmond, Rijnmond en de ons bekende Schelde-
monden.
Bestond de bebakening aanvankelijk uit staken,
vuurmanden en vuurtorens, sinds kort wordt de
moderne walradar gebruikt ter beveiliging van
de scheepsvaart op de Schelde. Inkomende
schepen, voorzien van een zeeloods, verwisselen
deze op de rede van Vlissingen voor een rivier-
loods; kanaalloodsen opereren in het gebied
van het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Twee
vaste loodskotters liggen 14 km uit de kust bij
Westkapelle vanwaar een loods aan boord
wordt gebracht en waar hij op de terugreis weer
aan boord genomen wordt. Dat het Nederlandse
loodswezen te maken heeft met haar Belgische
tegenhanger zal niemand ontgaan.
Van de inkomende schepen gaat 80% naar een
Belgische haven, waarvan 72'/ 2% voorzien is
van een Belgische loods, schepen met een Neder
landse haven als bestemming, worden voor het
grootste gedeelte bediend door een Nederlands
collega.
De grote diepgang van sommige schepen van
12 m of meer noodzaakt deze te wachten op
hoog water, pas dan kunnen ze de haven van
Antwerpen bereiken.
Na de pauze vertoonde de heer Pot, als illustra
tie na zijn betoog de film 'Vaarwater'.
R. Rauwe
3