koning Willem II, in onze geschiedenis ook wel
bekend als Hendrik de Zeevaarder, een reis
naar de Middellandse Zee. In de maand juni
1846 verzamelde zich daartoe een aantal marine
schepen voor de rede van Vlissingen. Wij
ontlenen aan de Middelburgse Courant van 9
juni 1846 het volgende: "Voor dat het eskader,
onder bevel van Prins Hendrik, dat nu met het
fregat Jason, kapitein ter zee G. Willink, vermeer
derd is, de reede van Vlissingen zal verlaten,
meent men, dat Z.M. de Koning, vergezeld van
den Minister van Marine, hetzelve zal komen in
ogenschouw nemen".
Dat laatste gebeurde dan ook en de Middelburg
se Courant van 2 juli 1846 geeft daarvan een
uitgebreid verslag. Op 1 juli 1846 bezocht
Koning Willem II de voor Vlissingen verzamel
de schepen en ontving daarna een aantal civiele
en militaire autoriteiten. Overal was vreugde in
de stad; er waren erepoorten opgericht en 's
avonds was de stad verlicht.
Wij naderden de 2e juli 1846, de dag waarop
Hendrikus het leven liet. Wat is er toen ge
beurd? Laten wij, bij gebreke aan een journaal
van de Jason, dat van Zijner Majesteits Stoom
schip Cycloop eens raadplegen (enigszins be
kort): "donderdag 2 July 1846. Ter Reede van
Vlissingen. VM - AM - PV'. Wind ZW tot W,
bewolkte dikke lucht, regen. Gingen voort met
schoonschip maken, poetsen, aankleden. Te 2
uur: staken het tuig tot op 50 vadem. Te 4 uur:
namen bramra af. Sloegen bramzeil af. Namen
de voorbramsteng aan dek en schoten de groote
steng. Maakten verder alles klaar om te stomen.
Te 4 uur 30: vuren aan. Te 6 uur: stoom, ligtten
ankers. Liepen achter Z.M. Fregat Jason om,
gaven een sleper aan een van dat fregat afge-
zondene sloep. Sleepten de sloep tot dwars van
het fregat met zoo weinig stoom mogelijk, bij
het losgooien van de sleper de sloep vol water
geraakt en gezonken, streken eene sloep, stop
ten de machine, redden met de sloep 4 van de
manschappen der gezonkene en konden nog
een aan de valreep binnen boord (halen).
Visschten eenige rooster, riemen enz. Heeschen
de sloep en stoomden naar onze vorige anker
plaats. Ankerden aldaar te 7 u 30. Eene sloep
van Z.M. Fregat Jason met 4 opgevischte
manschappen aan boord gekomen en te 8 u van
boord af met al de tot dat fregat behoorende
manschappen en goederen".
Een heel verhaal, maar geen woord over Schuur
man. Duidelijker is het journaal van het korvet
Juno:
"Te 6 2 uure heesch Z.M. Fregat Jason de vlag
omgekeerd, bemerkten dat eene sloep door
Z.M. Stoomschip Cycloop gesleept wordende
was gezonken. Streken de officierssloep ten
einde zoo nodig adsistentie te verlenen, vischten
eenige over boord gegooide voorwerpen op,
door het gaande tij konden niet bij de Jason
komen, vernamen dat de Adelborst der le kl.
Schuurman bij dat ongeluk verdronken was.
Heeschen de sloep, bij de ronde alles wel".
Ook een aantal andere marineschepen maakt
melding van dit voorval. Het is duidelijk:
Hendrikus is over boord geslagen en verdron
ken. In de Vlissingsche Courant van lOjuli 1846
wordt de gebeurtenis in kleurrijke bewoordin
gen vermeld.
Op 3 juli 1846 deed een 2-tal bemanningsleden
van de Jason aangifte van zijn overlijden bij de
Burgerlijken Stand te Vlissingen, terwijl in de
Vlissingsche Courant van 8 juli 1846 het volgen
de bericht werd gepubliceerd:
"Aan degene die het lijk van de Adelborst le
klas H.E.J. Schuurman bij den Heer Commis
saris van Politie te Vlissingen zal te regt bren
gen, wordt eene beloning van f 100,toegekend".
Het stoffelijk overschot wordt op 11 juli 1846
gevonden. Of de beloning is uitgekeerd kon niet
worden vastgesteld. De Middelburgse Courant
van 11 juli 1846 vermeldde het volgende: 'Het
lijk van den adelborst der le klasse H.E.J.
Schuurman is op heden tusschen Rammekens
en de Zuid watering opgevischt. Voor het terecht
brengen van hetzelve was een beloning van
honderd gulden uitgeloofd".
Met het voorgaande verhaal hoop ik ophelde
ring te hebben verschaft over een tragische
gebeurtenis, die zich op 2 juli 1846 ter Reede van
Vlissingen heeft afgespeeld.
J. Braat
voormiddag-wacht, achtermiddagwacht, platvoetwacht
11