-/d'JKs singen ging bij Nieuwland eerst rechtsaf naar de hoofdstad en splitste zich voor het station van Middelburg. De Oud-Vlissingseweg liep over Oost-Souburg naar de havens en de Nieuw-Vlis- singseweg volgde westelijk het kanaal door Walcheren. Een strategisch zeer kwetsbare split sing dus. Middelburg had zich al jaren verzet tegen de plannen om de provinciale weg van Nieuwland rechtstreeks door te trekken naar Vlissingen en dat werd de stad noodlottig. Daardoor kon de Duitse opmars Middelburg niet vermijden. De Duitsers hadden niet vol doende troepen beschikbaar om Middelburg te veroveren en moesten direct door naar Vlis singen om de Franse aftocht de pas af te snijden en te voorkomen dat daar nog Britse verster kingen aan land konden worden gebracht. De kanaalweg was de achillespees van de Duitse aanval op Vlissingen met als enige alternatieve route het achterommetje langs de bochtige Segeers- singel. De Nederlandse troepen en sommige Franse hadden zich teruggetrokken op de dorpen ten westen van het kanaal. In Middelburg zelf bevond zich het Commando Zeeland en het Franse hoofdkwartier. De rechterflank van de Duitse aanval zou open en bloot komen te liggen voor een tegenaanval van Nederlandse troepen. Zo'n tegenaanval zou noodgedwongen ook weer over Middelburg moeten lopen, ande re wegen waren er niet. Geen wonder dus, dat de Duitse artillerie in deze situatie een storingsvuur boven M iddelburg legde om iedere tegenaanval in de kiem te smoren. Dat is taktiek en geen terreur. Laten we nu eens kijken naar de situatie in Middelburg zelf. Vanaf de Loskade en de Blauwedijk zouden de Duitsers op de Kanaal- weg gemakkelijk kunnen worden beschoten, zodat de Duitse opmars zou vastlopen. Als men de Stationsbrug open draaide, zouden die Duit sers daar niet veel tegen kunnen ondernemen. En dan de Punt in Middelburg. Met een blik op de kaart kunt u zien dat de Punt precies in het verlengde ligt van de Nieuwlandseweg, waar langs de Duitsers moesten oprukken. Een ka non op de Punt kon die weg over zijn hele lengte bestrijken. Er stond echter geen kanon op de Punt, maar er stond wel een grote groengeschil- derde ijzeren loskraan met grote raderen, die er vervaarlijk genoeg uitzag en vanuit de lucht gemakkelijk kon worden aangezien voor een groot ouderwets kanon. Vlak daarbij bij het Entrepotwas een groep marinemensen druk doende. Enkele Duitse Heinkel 111 bommen werper-verkenners hadden op 17 mei de op dracht uit te kijken naar geschutsopstellingen, die de Duitse opmars zouden kunnen belemme ren. Neemt u het de vliegtuigbemanning kwalijk dat zij daar lukraak een paar bommen op gooide? Ja, natuurlijk doet u dat. Waar haalden ze het recht vandaan om hier te bombarderen en die vliegtuigbemanning had veel beter uit moe ten kijken, want hier ontstond een zeer gevaar lijke brandhaard. Deze veronderstellingen sluiten beter aan op de feiten die we kennen, dan het terreurverhaal en u moet De Bree, bladzijde 184 onderaan, nog maar eens nalezen en dan moeten we het boze sprookje van het terreurbombardement door de Luftwaffe maar eens vergeten. A.If. van Dijk De grenzeloze grenspaal Het dorpje Oud-Vlissingen lag vroeger tussen het tegenwoordige Stadhuisplein en de water toren. Het werd in 1809 tijdens de Engelse aanval verwoest en de restanten werden op last van Napoleon afgebroken om een beter schoots veld te krijgen. Er is helemaal niets meer van terug te vinden, behalve één enkele grenspaal. Deze ronde ar duinstenen paal, bekroond door de Vlissingse fles, is de zogenaamde Vrijdompaal. Hij stond op de hoek van de Vrijdomweg en de Julianalaan achter het tolhuis op de plaats waar 26

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1991 | | pagina 28