Qua stijl zou je de "Molen bij Domburg" meer plaatsen in de periode van de avondlandschap pen en zou datering 1908 voor de hand liggen; meestal geeft men er de datum 1909 aan. Het probleem van de datering van het vroegere werk van Mondriaan is niet eenvoudig, hij heeft het zelf veel later gedaan en het klopt daardoor niet altijd. Ook schilderde hij niet steeds op dezelfde wijze, zeker niet in de Domburgse periode toen hij volop aan het experimenteren was maar ook opdrachten bepaalden vaak zijn schildertrant. Dit schilderij heeft hij zeer waarschijnlijk ge maakt voor zijn vriend A. P. van den Briel. Deze heeft het lang in bezit gehad en het is pas voor het eerst tentoongesteld in 1955 (zie catalogus tent. 1966). De voorstelling is gehuld in vaag avondlicht, het is geschilderd in "onnatuurlijke" kleuren waaruit De rode molen (1911) Haags Gemeentemuseum Franse invloeden zijn af te leiden; luminisme. Een vlakke, gelijkmatige penseelstreek, het over heersen van blauw en een lichte baan avond lucht zouden kunnen wijzen op de voorafgaande periode, vandaar dat de datering 1908 niet onlogisch lijkt te zijn. Wat de vorm betreft, deze neigt tot een zekere vereenvouding, wat tendeert in de richting van "De rode molen". Dit schilderij ("De rode molen" dus) is geschil derd in zijn theosofische periode (I9l l) gelijk tijdig met de triptiek "Evolutie" en ook hier is sprake van een symbolische inhoud. Jaffé schrijft hierover: "Deze inhoud valt samen met een visie op de werkelijkheid waarin de dingen nauwelijks meer van betekenis zijn, waarin molen en mens onderling verwisselbaar worden, maar waar het gaat om de eerste plaats van het individuele gegeven in het grote geheel. De molen lijkt een haast menselijk wezen met romp en opgeheven hoofd. Niet de felle bewogenheid wil hij tot uitdrukking brengen (zoals bij "Molen in zon licht") maar de ingetogen berusting, de stille eenzaamheid van een wezen te midden van het heelal. Door een uiterste vereenvoudiging van de kleur (rood - blauw) en de vorm bereikt hij een monumentaliteit die de molen symbool doet zijn voor een wereldbeschouwing". Als je de zaal van het Haags Gemeentemuseum waar het schilderij hangt, binnen komt, maakt het een overweldigende indruk, het springt als het ware naar voren van de muur, het is een indrukwekkend schilderij wat betreft vorm en kleur. Dat dit schilderij van betekenis is geweest in de ontwikkeling van Mondriaan als schilder, mag blijken uit het feit dat hij jaren later als hij al afstand heeft gedaan van de werkelijkheid als uitgangspunt van zijn schilderen, en dus alleen maar abstract schildert, hij nog terugkomt op dit schilderij en de molen. In "Trialoog" (gedurende een wandeling van buiten naar de stad) heeft hij het over een molen, van zeer nabij, scherp en donker tegen de heldere nachtlucht, en de wieken die stil staan in de vorm van een kruis, dat er geen sprake is van een normaal perspectivische af stand, en dat daardoor de molen grootser lijkt. Hij vindt zo'n molen heel mooi. Toen hij hem schilderde, trof hem ook de kruisvorm van de wieken. Hij noemt de molen en de lucht puur, vooral het blauw van de lucht tegenover de donkere molen, het blauw eist als kleur een 20

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 22