1 Ook deze keer zijn er weer diverse vragen te beantwoorden. Verder bieden we u weer een aantal bijdragen, die zeer gevarieerd zijn en waarbij u zeker weer iets van uw gading kunt vinden. J. Louwerse Hoewel de vorige Wete door een computersto ring bij de verzending later in uw bus viel dan de eerste bijeenkomst van dit jaar, spoedden toch ruim 200 belangstellenden zich naar Koudeker- ke, alwaar geen stoelen genoeg waren. Velen hebben vanaf een hoge barkruk neergekeken op de spreker van deze avond, de heer A. Luteijn, die verhaalde over de geschiedenis van de Hugenoten in deze regio. Tijdens een verblijf van 35 jaar in de Randstad was het hem opgevallen dat de kennis omtrent het verblijf van de Hugenoten in Zeeland zeer summier was of ontbrak. Dit was voor de spreker des te meer een reden om dieper in deze materie te duiken. Over de oorsprong van de naam "Hugenoten" bestaan verschillende theorieën, o.a. deze: "Eid- genossen" (eedgenoten) of "huisgenoten"; ge noemd naar de aanvoerder 'Hugues' of afgeleid van het oud-Franse scheldwoord 'hugon' (dui vel). Maar de scheldnaam werd soortnaam. Al had het Edict van Nantes (1598) vrijheid van godsdienst gebracht en waren in de 17e eeuw Bordeaux, Nantes en La Rochelle bolwerken van het protestantisme, lang zou deze vrijheid niet duren. De politieke invloed was de adel al gauw een doorn in het oog. Tijdens het bewind van Lodewijk XIII werd La Rochelledoorbelegering o.l.v. kardinaal Richelieu tot overgave gedwon gen. Een andere protestantse plaats, Montau- ban, overkwam hetzelfde lot. Lodewijk XIV her roept, mede onder invloed van zijn biechtvader, Père Lachaise in 1685 het Edict van Nantes. Het wordt de "réformês" verboden het land te verla ten (hun uittocht was al in 1661 begonnen); zij mogen geen kerkgebouwen bezitten, hun goe deren worden verbeurd verklaard, "dragona- des" bij hen ingekwartierd. Vermoedelijk 300.000 tot 500.000 verlieten het land; 75.000 tot 100.000 kwamen naar ons land. Zij waren hier welkom en vestigden zich voornamelijk als ambachts lieden in de steden en als boer op het platte land. De Waalse kerk, tot bloei gekomen door de vluchtelingenstroom hierheen na de Val van Antwerpen (1585), nam hen op. Zij waren vrij gesteld van belasting en konden toetreden tot de gilden. Heel wat aanwezigen zullen zich afgevraagd hebben: "Stam ik van de Hugenoten af?" Men bedenke wel, dat heel wat Frans klinkende namen afkomstig zijn van vluchtelingen, die zich hier vestigden na de val van Antwerpen. Ook zijn vanaf het eind van de 18e eeuw heel wat Franse namen vernederlandst: Dujardin werd Van de(n) Boomgaard; Lenoir werd Van de(r) Moor. Ook het omgekeerde had plaats: Nederlandse namen werden verfranst. Van de Hugenoten zouden afkomstig zijn: Cappon, Carlier, Castel, Cevaal, Caljouw, Kod de, Cijsouw, Becu, Bommeljé, Marijs (Marais), De Nooijer (Noyer), Frémau, Salome, Ris- seeuw, Tavenier, Fanoy, Toussaint, Lagaay, Provoost, Quist, Geschiere (Gesquiere), La- bruyère, Luteijn (Lutin). Van één naam wist de heer Luteijn zeker de afkomst. Alle dragers van de naam "Laporte" stammen van de Hugenoten af! Hoewel de naspeuringen van de spreker vooral het Zeeuws Vlaamse betroffen, bezorgde hij onze Kring toch een zeer boeiende avond. R. Rauwe-Labruvère 2

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 4