CULTUUR EN LANDSCHAP; ENKELE GEDACHTEN OVER HET WALCHERSE LANDSCHAP' daan, waar men ons in de Lindenhoeve vak kundig en snel een smakelijke maaltijd ser veerde. De geplande boot werd gehaald; moe maar voldaan kwamen we thuis. Boekpresentatie Op 14 oktober 1.1. werd in de stijlvolle burger zaal van het Veerse stadhuis deel 5 in de Wal- cherenreeks gepresenteerd, getiteld "De nood der tijden, Veere in de eerste helft van de negen- tiendeeeuw". Schrijver is drs. P.J. Smallegange. Het eerste exemplaar werd door hem aange boden aan de heer A.H. den Boon, burgemees ter van Veere. Deze bleek reeds bekend met de inhoud en toonde zich bijzonder enthousiast met weer een uitgave over zijn stad, al handelt die niet over een glorierijke periode. De publikatiekommissie, waarvan de schrijver deel uitmaakt, was in het bezit gekomen van een beschrijving van Walcheren in 1860 en 1925, van de hand van de heer J.M. Kuiler, waarbij ook het verhaal van zijn overgrootvader Corne- lis de Nood, sekretaris-ontvanger van Veere van 1830-1843. De gegevens over Veere in het begin van de 19e eeuw waren een aanzet tot dit boekje. Het verhaal van Cornelis de Nood geeft een aardig beeld van het gewone leven in die tijd. Die middag werden tevens de eerste tien exem plaren aan een verre nazaat van genoemde sekre- taris verkocht. Voor verkoopinformatie: zie uitgaven van de vereniging. De familie Vaarzon Morel Dit jaar stond de kunstenaarsfamilie Vaarzon Morel centraal tijdens de bijeenkomst van 28 oktober 1.1. Een volle zaal waarin zeker velen bekend waren met deze Veerse familie. Bij bin nenkomst al konden we genieten van een aantal tentoongestelde doeken, aquarellen en affiches van hun hand. Het bekende kinderboekje "over het dwergenpaartje Piggelmee" is door een neef van de familie geïllustreerd. Spreekster was mevrouw D. Schippers-Vaar- zon Morel, achterkleindochter van de eerste Vaarzon Morel, die anderhalve eeuw geleden in ons land ten tonele verscheen. Een enorme stamboom sierde een zaalwand, voor de aanwe zigen nauwelijks te lezen. De familie leidde een artiestenleven, rijkdom en armoede wisselden eikaars af. De grootvader, kon geen afstand doen van zijn schilderijen, zijn zoon verkocht stiekem een doek, wanneer ze krap zaten. De vader van mevrouw Schippers was een getalenteerd aquarellist, haar broer Wim geniet grote bekendheid als paardenschil- der. Muzikaliteit en gevoel voor theater komen frequent in de familie voor. Behalve het paard zijn de Zeeuwse luchten en schepen terugkerende thema's in hun werk. Grootvader Vaarzon Morel was in Parijs in kontakt gekomen met impressionisten als Mo net en Renoir. De invloed van de Barbizon- groep was op getoonde doeken merkbaar. In welke schildersrichtingen we de familieleden moeten plaatsen werd niet duidelijk. De aller beminnelijkste manier van presenteren van de vele nabije en verre afstammelingen amuseerde de zaal. Genealogen onder hen konder zeker tevreden naar huis keren. Rie Rauwe-Labruyère A.P. de Klerk Onze omgeving verandert voortdurend. Het ge bied waarin u en ik wonen, waarin we werken en waarin we ons ontspannen - in feite niets anders dan het "heem" van een heemkundige kring als de onze -, dat gebied ondergaat ono phoudelijk verandering. Iedereen kan dat van tijd tot tijd en met eigen ogen constateren. Meestal gaat het maar om kleine wijzigingen. Een drinkput in een Walcherse wei wordt dicht geschoven. Een markante, oude boom - slacht offer van de iepziekte - wordt gerooid. Of een zwarte, gepotdekselde boerenschuur maakt plaats voor een moderne constructie van beton en golf-plaat. We kennen deze eenvoudige gevallen van verandering van onze omgeving allemaal. 4

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1993 | | pagina 6